-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ovalen er hjemme igjen
Etter at Ford gikk til pantelåneren med den, er igjen den blå ovalen hjemme, der den hører til. I 66 måneder har dette symbolet ligget i stampen.
Det er egentlig litt pussig. Dagen etter at vi hadde publisert en historie om verdien av bilbransjens merkevarer, med Ford på 7. plass der merkevaren var verd 7 milliarder dollar, og hadde sunket i verdi det siste året, kom det en gladmelding fra Ford:
«Nå Eier Vi Den Blå Ovalen Igjen.»
Jeg vet ikke om noen husker en bilbransje i krise. Virkelig krise. De amerikanske bilgigantene viste i praksis at det ikke gikk an å være så stor at man ikke kunne gå konkurs – noe mange lot til å tro.
GM og Chrysler ble reddet av Staten mens Ford gikk til det vi i gode gamle dager kalte stampen. Til onkel. Altså til pantelåneren.
Eller i Fords tilfelle, til et vennlig bank- og finanssystem som lånte dem 23,5 milliarder dollar. 18,5 av dem mot sikkerhet i alt Ford i USA hadde av eiendeler og salgbare verdier.
Da snakker vi ikke bare bygninger og maskiner og lager, men vi snakker abstrakte begreper, som F-150 eller Mustang registrerte merkevarer. Og vi snakker Selve merkevaren. Den Blå Ovalen.
Vilkårene var tøffe. Alt som var satt i pant skulle forbli pant. Ikke bare til lånet var betalt, men helt til kredittvurderingsbyråene igjen friskmeldte selskapet.
I september i fjor var alt tilbakebetalt, da hadde Ford tjent penger i tre år på rappen. I mars i år utbetalte selskapet sitt første kvartalsutbytte på nesten seks år. Og nå, mot slutten av mai, sa Moody’s Investor Service at Ford var gitt en «Investment Grade» rating.
Bill Ford ønsket symbolet velkommen hjem, der det egentlig hører til, hos Ford familien – som ikke bare inkluderer Fordene, men 166.000 medarbeidere over hele verden.
- Da vi brukte vår merkevare som del av sikkerheten, la vi også hele vår arv, hele vår historie i pant, sa han.
- Ford-ovalen er en av de best kjente logoer i verden og er en kilde til stolthet for oss alle. Å få den tilbake føles så fantastisk at dette er en av de beste dager jeg noensinne har opplevd.
Alan Mulally, Ford-sjefen som er den som virkelig identifiseres med Fords fantastiske snuoperasjon, la til:
- Dagens Moody’s-beslutning, og det at all sikkerhet - spesielt Ford-ovalen - nå er tilbake som vår eiendom, er en viktig milepæl og enda et bevis på at vi kan levere strålende produkter, gjøre en god butikk og bidra til en bedre verden, så lenge vi har laserfokus på vår Ford-One plan.
GM og Chrysler har også mye å være stolte av når de ser tilbake på disse årene, men å ha klart seg selv, som Ford, fortjener ekstra applaus.
Nå går jeg ut fra at Ovalen poleres, etter mer enn 5 år i hvelvet.