-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota for de minste
De aller ferskeste Toyotaene debuterte faktisk på Tokyos Leketøymesse nylig. Ikke uten grunn.
Det er kanskje for sterkt å kalle to modeller en hel serie, men da Toyota presenterte sitt Camatte konsept kom den foreslåtte bilen i to forskjellige utgaver med tilnavn Sora og Daichi.
Men selv om modellene altså ble lansert på en leketøymesse er de åpenbart litt mer enn et leketøy, for her er poenget at disse mikrogreiene skal kjøres av en voksen, men samtidig skal barna i baksetet få lov til å være med på enkle oppgaver de også.
Egentlig høres hele oppskriften litt sprø ut. Vi blir fortalt at setene er plassert i en trekant-form, der den voksne sitter foran, men lett kan kommunisere med de to barna bak seg. Ved barnesetene er det også et pedalsett som kan justeres slik at de passer til størrelsen på ungene som sitter der.
Så er åpenbart poenget at barna skal få lov til å leke med pedalene (gass og brems) mens sjåføren skal jobbe med seriøse detaljer som å styre – og å overstyre pedalbruken når den ikke er helt adekvat.
Hvorfor Toyota på denne måten skal hjelpe verden til å få enda flere dårlige bilister er vanskelig å forstå, men det positive elementet med denne saken er jo at her har designerne fått lov til å komme opp med noe som ser litt annerledes ut, og som godt hadde tålt en plass i ordentlig trafikk.
Bilene er jo tross alt 270 cm lange og er bygget opp med karosseriplater som lett kan byttes ut. Både for å erstatte skadede elementer, og for å endre fasongen på bilen.
De voksne hjulene på utsiden av karosseriet er tøffe, det er nesten som om Toyota ønsket å lage en moderne miniatyr av den klassiske VW Kübelwagen.
Se Camatte bli bygget på utstillingen (saken fortsetter under video)
Men la oss også ta med et litt mer seriøst Toyota-forsøk. Coms heter den og er åpenbart skåret over samme lest som Renaults Twizy.
Men der Twizy gjør 80-100 km i rekkevidde, og 80 km/t i toppfart, nøyer Coms seg med 50 og 60. Og der Twizy koster 6-7000 euro, koster Coms 10.000.
Derfor er det vel egentlig ikke enkelt å forstå hva Toyota mener når de sier at de nå undersøker muligheten for å markedsføre denne modellen i Europa.
Når det gjelder Camatte er det vel helt åpenbart at den ikke skal markedsføres noe sted.