Renault Mégane CC
Renault Mégane CC
Renault Mégane CC
Renault Mégane CC
Renault Mégane CC
Renault Mégane CC
Renault Mégane CC
Renault Mégane CC
Renault Mégane CC
Renault Mégane CC
Renault Mégane CC
Renault Mégane CC
Renault Mégane CC

Renault Mégane CC

Noen få cabriolet-entusiaster kjører åpent hele året. Vi andre kan nå endelig la sola varme issen og rope

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Første generasjon Mégane cabriolet ble vist høsten 1996, andre generasjon kom i 2003.

Etter at forgjengeren hadde levd i sju år, var en ny Renault Mégane CC – eller som det offisielle fulle navnet lyder: Mégane Coupé-Cabriolet – klar i 2010. Skifte av norsk importør ga et års forsinkelse her hjemme. Det var med andre ord i fjor sommer den var «ny» her på berget.

Sammenlignet med forgjengeren har bilen fått langt friskere utseende. I praksis er det nok viktigere at Mégane CC er utstyrt med Renaults dobbeltclutchkasse, kalt EDC.

Renault har valgt å følge samme konsept som på forgjengeren, nemlig foldbart glasstak. Denne løsningen representerer ifølge fabrikkens ingeniører ikke noen sikkerhetsrisiko ved en rundvelt.


Friskere form

Dagens Mégane CC har et slankere og mer dynamisk preg enn forgjengeren. Lengden er økt 13 cm, mens bredden har vokst 4,5 cm. Frontlyktene er blitt lengre, grillen har ny design, og ikke minst er panseret strukket lengre fram og har fått en mer markert, profilert form.

Baklyktene er løftet høyere på karosseriet, slik at lyktene nå deles horisontalt av bakluka. Dessuten er bakluka noe bredere enn før – uten at det har særlig betydning i praksis, for luka er fortsatt vesentlig smalere enn bagasjerommet.

Interiøret og førermiljøet byr ikke på like markerte endringer, men det gir likevel en annen følelse av luft og rom enn i forgjengeren, fordi frontruta er flyttet 6 cm lenger fram. Ellers handler det om mer kvalitetspreg over materialer og finish.

Utfordrende

Benplassen i baksetet er langt fra imponerende, men den har økt med et par centimeter fra forgjengeren. Alle monner drar i denne sammenhengen, men takkonstruksjonen på såvel Mégane CC som andre cabrioleter med hardtop i kompaktklassen, byr på en utfordring. Det er vanskelig å kombinere rommelig bakseteplass med et tak som skal ha plass i bagasjerommet.

Dobbelclutch

EDC står for Efficient Dual Clutch, og er altså betegnelsen på Renaults dobbeltclutchkasse. Renault benytter elektromekaniske aktuatorer, som har lavere vekt og bruker mindre energi enn hydrauliske aktuatorer. Kombinasjonen EDC og 1,4-liters 110 hk dieselmotor overbeviser oss med myk og behagelig sjalting.

Ved blandet kjøring ligger drivstofforbruket faktisk 0,01 liter/mil lavere enn med manuell girkasse, og det betyr at CO2-utslippet havner 3 g/km under den manuelle varianten.

Med tanke på det positive bidraget til kjørekomfort, tror vi mange kunder vil velge nettopp EDC - selv om mange mener at en cabriolet skal ha manuell girkasse for å rendyrke det sportslige. Foreløpig kan EDC bare leveres i kombinasjon med 110-hesters diesel, ikke bensinmotor.

Komfort fremfor sport

På fillete asfalt er førsteinntrykket at chassiset har fått et mer sportslig oppsett enn før. Ved kjøring på bedre veier senere, skifter vi mening slik at dommen blir at kjøreegenskapene alt i alt ligger på den komfortable siden. Hjuloppheng, fjæring og styrefølelse forteller oss at «komfortabel» passer best som beskrivelse.

Styringen kan ikke kalles kontant, men den er mer presis enn før, med bedre respons – altså bedre tilbakemelding fra underlaget. Alt i alt fremstår Mégane CC med meget akseptable kjøreegenskaper.

LES VIDERE:
- Innledning
- Volkswagen Golf
- Testvurdering og poeng Renault Mégane CC
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf

Powered by Labrador CMS