-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen Golf
Noen få cabriolet-entusiaster kjører åpent hele året. Vi andre kan nå endelig la sola varme issen og rope
- Innledning
Med stofftak, bensinmotor, manuelt gir og fire seter har Golf egentlig alt man forventer av en klassisk cabriolet.
Bortsett fra grillen og interiøret er det lite som skiller VW-nykommeren fra Audi A3 cabriolet. Både akselavstanden og utvendig lengde er nøyaktig like på de to.
Som cabriolet betraktet er Golf ganske så rask. Ikke når det gjelder akselerasjon med denne minste motoren, men når vi snakker om åpne- og lukketid på det motordrevne taket. Mens en cabriolet med ståltak trenger drøyt 20 sekunder for å folde det opp fra eller ned i bagasjerommet, nøyer Golfen seg med under halvparten av tiden. Du kan også gjøre jobben mens du kjører, bare hastigheten holder seg under 30 km/t.
Harald A. Møller AS har satt tre bensinmotorer og én dieselmotor på menyen: 1,2-liter TSI med 105 hk, 1,4-liter TSI med enten 122 eller 160 hk samt 1,6-liter TDI med 105 hk. Vi kjører her den minste bensinmotoren som er kombinert med sekstrinns manuell kasse.
Krever turtall
Dette er riktig valg hvis du vil holde prisen nede, men vær oppmerksom på at motoren må ha turtall for å vise sitt beste – den har ikke mye å by på når turtallet synker under 1500 o/min.
Det betyr at bilen er ganske så kvikk under akselerasjon fra stillestående – da holdes jo turtallet oppe. 11,7 sekunder fra null til hundre er slett ikke verst med så beskjeden motor.
Den sliter mer under mellomakselerasjon når turtallet er moderat, for eksempel fra 70 til 100 i femtegir, en øvelse som vi ikke klarte å klokke inn på bedre tid enn 12,1 sekunder. Det betyr at du bør jobbe litt med girspaken under forbikjøring på landeveien.
Skjulte veltebøyler
Sikkerheten er godt ivaretatt med kollisjonsputer foran og på sidene samt knekollisjonspute på førersiden. De tidligere, ukledelige «targa-bøylene» er borte, og nå er veltebøylene skjult bak setene. De skytes ut i løpet av 0,25 sekunder når det er behov, det vil si når bilen er i ferd med å tippe rundt eventuelt samtidig med at kollisjonsputene løses ut.
Støy er heller ikke noe tema her. Med vindskjermen montert over bak-setet og siderutene oppe, er lyd-nivået akseptabelt – og det er nesten trekkfritt. Støyen kommer fra trafikken utenfor. Det er problemfritt å føre en samtale med medpassasjeren i motorveihastigheter.
Intet pakkesel
Et bagasjerom på 250 liter betyr at Golf cabriolet ikke er noen lastebil, men et par detaljer gir likevel stjerne i margen sammenlignet med noen andre cabrioleter. For eksempel kan den todelte bakseteryggen legges ned, slik at volumet blir mer fleksibelt, selv om åpningen til baksetet er ganske trang.
Et viktig punkt er at stofftaket ikke påvirker volumet i bagasjerommet – bagasjeplassen i Golf er den samme uansett om taket er oppe eller nede. Dessuten er nyttelasten 429 kg, og hvis du skulle ha behov for å bruke denne Golfen som trekkvogn, er tillatt tilhengervekt 1200 kg.
Til sammenligning har Renault Mégane CC med 1,5-liter dieselmotor med 110 hk en maksimal nyttelast på beskjedne 289 kg samtidig som maks tilhengervekt er 750 kg.
Sportsseter foran og vindskjerm hører til standardutstyret. Vår prøvebil er satt opp med en del ekstrautstyr, hvor adaptive bi-xenonlykter med LED kjørelys er den dyreste enkeltposten. Andre detaljer er skinninteriør, p-sensorer foran og bak samt sportspakke.
LES VIDERE:
- Innledning
- Renault Mégane CC
- Testvurdering og poeng Renault Mégane CC
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf