-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Sjuerbanden
De ble sett på som et nødvendig onde tidligere. Nå er flerbruksbilene blitt et bilvalg langt flere burde vurdere.
Først publisert i Bil 4-2012.
Fornuft er kanskje et skjellsord når det kommer til valg av bil, men for de fleste handler det om et valg som involverer hodet like mye som hjertet.
Sånn sett har det blitt lettere for de som har behov for litt ekstra fleksibilitet, eller har behov for å frakte et varierende antall barn, voksne og pakker. Flerbruksbil er blitt langt mindre kompromiss enn tidligere.
Tiden fra du nærmest følte at du satt oppå og red en varebil inn i solnedgangen, er erstattet med mykplast, bra seter og et chassis som ikke skremmer bort selv den mest sportslig anlagte familiefar.
Har du mer enn to unger er dette ganske enkelt – en flerbruksbil er et bedre valg enn den tradisjonelle stasjonsvognen, som for nordmenn har vært selve Familiebilen.
Je tæk alle sju
Vel, i hvert fall er det fullt mulig å drasse med seg så mye som seks unger i alle de tre testbilene. Alle byr på en ekstra seterad. Det varierer hvor lett det er å komme seg ut og inn, og det varierer hvor god plass det er helt bak, men for unger går dette helt fint.
Du må ikke være fotballmamma for å forsvare denne bilen. En tur på bygghandleren eller til møbelforretningen blir også langt hyggeligere i en av disse. Muligheten for flatt gulv hele veien frem til førersetene gir varevognfølelse på den positive måten.
Alle de fire bilene i testen er utstyrt med en forholdsvis liten dieselmotor, noe som, uavhengig av hypen rundt NOX, kler disse bilene svært godt.
Volkswagen har lenge vært ledende på toclutchkasser, og det er ikke akkurat noen sensasjon at DSG-kassa passer godt i Touran. Også Ford sin kasse gjør jobben – og påpeker poenget med at dette er en type biler som definitivt kler en slik automatkasse.
Selv om bilene er helt på høyde med mange personbiler når det kommer til kjøreegenskaper, er de ikke biler for folk som ser på det som en livsoppgave å kaste seg inn i første og beste sving.
Kompakte flerbruksbiler som dette har mange smarte løsninger, likevel er det viktig å ha klart i bakhodet at du gjør noen valg. De er store og romslige som femsetere, og funksjonelle som syvsetere forutsatt at du ikke har behov for å ta med deg bagasje.
Flere av dem viser seg også fra sin aller beste side når du kan utnytte de fikse seteløsningene og disponere bilen som en fireseter – og for mange holder det i de fleste sammenhenger.
LES VIDERE:
- Ford Grand C-Max
- Opel Zafira
- Peugeot 5008
- Volkswagen Touran
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Grand C-Max
- Testvurdering og poeng Opel Zafira
- Testvurdering og poeng Peugeot 5008
- Testvurdering og poeng Volkswagen Touran