-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Peugeot 5008
De ble sett på som et nødvendig onde tidligere. Nå er flerbruksbilene blitt et bilvalg langt flere burde vurdere.
- Innledning
Vi var meget imponerte da vi første gangen kjørte Peugeot 5008. Den var et langt steg fremover for det franske merket, og fortsatt er dette en meget bra bil. Bilen er klart billigst i testen, noe som gir den et fortrinn i en tøff klasse.
Utviklingen både i MPV-klassen og de kompakte familiebilene går svært raskt fremover. Det gjør at hver gang det lanseres en ny modell, eller det gjennomføres en oppgradering – føles konkurrentene det at en bil blir eldre.
Sammenlignet med de tre andre bilene i testen er det Peugeot som virker eldst. Noe skyldes materialvalgene i interiøret, som føles billigere og gir mer hardplastfølelse.
Det er også noe med hele bilens brukergrensesnitt som føles litt mindre utviklet – eller i hvert fall mer innviklet… Det understøtter enkelte fordommer mot den franske måten å gjøre ting på.
Du bruker litt tid før du finner ut av alle knappene i Peugeot – noen av dem er unødig vanskelige – du kommer garantert til å justere zoomen på navigasjonen svært mange ganger før du venner deg til at den flate knappen ved siden av, er den som styrer volumet. En annen ting er plasseringen av bryteren for varmesetene.
Bak rattet er det vanskelig for flere i testlaget å finne en sittestilling som er like god som hos konkurrentene. Mye av årsaken ligger i at man ikke kommer seg langt nok ned.
Peugeot har utviklet sitt eget system for headupdisplay – det ser kanskje litt billig ut, men det fungerer helt utmerket – og koster da også mindre enn en tradisjonell løsning.
Motoren er den kjente 1,6-liters PSA-motoren og den leverer bra med krefter, men den støyer noe mer enn de andre, særlig under akselerasjon.
Når det er sagt – du får svært mye bil for pengene ved å velge Peugeoten. Den er godt lastet med utstyr som navigasjon, avstandsradar som varsler om du ligger for nær bilen foran, integrerte solskjermingsgardiner på alle vinduer bak og lyset i bagasjerommet kan enkelt tas ut og brukes som lommelykt om du skulle miste noe mens du laster ut.
Inne i bilen er det lyst og romslig takket være det store panoramataket og setene i andre sitterad har flybrett – praktisk for ungene. Fint vidvinkelspeil for sjåfør eller passasjer foran sørger for full oversikt av hva som skjer i baksetene.
Inn- og utstigning til de bakerste sitteplassene er den mest elegante ettersom puten vippes opp når setet i den midterste raden skyves frem. Ønsker du å ha bare to seter i den midterste rekken, pakkes midtsetet under det høyre. Setene i denne raden kan også reguleres i lengderetningen. Fravær av koppholdere er svært overraskende i en bil som dette.
LES VIDERE:
- Innledning
- Ford Grand C-Max
- Opel Zafira
- Volkswagen Touran
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Ford Grand C-Max
- Testvurdering og poeng Opel Zafira
- Testvurdering og poeng Peugeot 5008
- Testvurdering og poeng Volkswagen Touran