Honda Civic
Honda Civic
Honda Civic
Honda Civic
Honda Civic
Honda Civic
Honda Civic
Honda Civic
Honda Civic
Honda Civic
Honda Civic
Honda Civic

Honda Civic

To koreanere og en japaner møter tysk tekno i et forsøk på å bevise at fornuft kan kjøpes for penger.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Det er to ting der «nye» Civic virkelig utmerker seg i denne testen. Det ene er på pris, det andre er på plass.

Basispris for denne bilen er 226.000 kroner, noe som gir deg en usedvanlig romslig ny kompaktbil for bruktbilpris. Selv i vår testutgave som var en Sport, er prisen 244.500 kroner.

Selv om det futuristiske utseendet er noe dempet for den oppgraderte versjonen av Civic, er den fortsatt alt annet enn traust. Problemet er bare at man blir litt overrasket over å sette seg inn i et førermiljø som trekker linjer mot langt mer fremtidsrettede løsninger enn hva bilen faktisk har å by på.

For når satte du deg sist inn i en moderne kompaktbil som ikke hadde mulighet for å koble til en blåtanntelefon? Vi tror det er å undervurdere bilkjøpere i 2012. Det fancy lyset som skifter mellom grønt, lilla og blått kjenner vi igjen fra hybridbilene fra Honda.

Men spørsmålet er hva som kommer først - irritasjon eller ignoranse? At bilen mangler navigasjon skriver vi lett av på bilens lave pris, det er positivt at ryggekamera er standard på Sport-utgaven. Det er ganske praktisk også i en bil der du ikke har altfor god sikt bakover.

Utvendig har man også forsøkt å dempe det ekstreme utseendet, testteamet stiller seg litt spørrende til hvor godt det fungerer. Rett forfra og fra siden har den riktignok fått et mer tradisjonelt utseende, men den nye designen på baklysene er utfordrende.

Klarer du å se ut over dette, har Civic definitivt løsninger som gjør den til en interessant konkurrent i denne klassen. Muligheten til å løfte opp baksetet er smart og når du åpner bakluka ser du ned i det største fortrinnet til Civic.

Et toetasjes bagasjerom som svelger unna barnevogner og feriebagasje uten problemer. Med sine 467 liter er det 90 liter større enn i Cee`d og hele 100 liter større enn i Ford Focus.

Før jubelscenene tar fullstendig overhånd gir et blitt på nyttelasten et lite korrektiv. For til tross for at den har størst plass til å laste, har Civic bare en nyttelast på 424 kilo. Sammeligner vi med Focus har den 621 kilo mens de koreanerne klasser inn med 560. Dermed bør man enten vurdere et medlemskap i vektklubben, eller konsentrere seg om å pakke med skumgummilekene når ferien står for døren.

Honda er kjent for å lage bra motorer. Vårt testforbruk viser at den i hvert fall er effektiv. Til gjengjeld, eller kanskje som et resultat, har den svært lite å by på når du er i lave turtall. Beveger du deg over 5000 får du imidlertid belønningen i litt ekstra skyv opp mot rødstrekgrensen. Spørsmålet er jo selvsagt bare hvor mange som faktisk ønsker å ligge og tyne der oppe, og hva det i praksis får å si på forbruket.

LES VIDERE:
- Innledning
- Kia Cee'd
- Hyundai i30
- Ford Focus
- Konklusjon
- Testvurdering og poeng Kia Cee'd
- Testvurdering og poeng Hyundai i30
- Testvurdering og poeng Honda Civic
- Testvurdering og poeng Ford Focus


Powered by Labrador CMS