-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
VW vil ut av fellesskapet
Først slo Fiat-sjefen, Sergio Marchionne, til med noen saftige anti-VW uttalelser. Svaret var greit: Marchionne kan ikke representere europeisk bilindustri, eventuelt forlater vi industrisammenslutningen.
Selv om dette er blodig alvor er det egentlig ganske morsomt med denne krigen mellom giganten Volkswagen og den hissige terrieren som er sjef for Fiat-Gruppen.
Utgangspunktet er antakelig at Sergio Marchionne, sveitser og canadier og en uhyre energisk fyr som mange ser på som en trollmann, ikke kan fordra VW-Gruppens overhode Ferdinand Piëch.
Og vice versa.
Men på dette nivået kan man jo ikke tillate seg å være personlig, derfor må dette opp på et industrinivå.
Men ikke høyere enn at Marchionne for eksempel har sagt at «på skrivebordet har jeg bildet av en VW Phaeton. Hver dag minner den meg om hva jeg ikke må finne på å gjøre».
Han har vært president i ACEA dette året. ACEA er sammenslutningen av europeiske bilprodusenter, grunnlagt i 1991, 16 medlemmer, og regnes som en meget tung lobbyorganisasjon i Brussel.
Presidentrollen er mest honorær, og går på rundgang mellom sjefene i medlemsbedriftene.
Marchionne er vel den første som har klart å lage ordentlige konflikter ut av denne rollen.
Først gikk han ut og sa at Europarådet måtte se på europeiske fabrikkers produksjonskapasitet. Den er altfor høy, og nå er det på tide at myndighetene regulerer den ned, for industrien gjør det ikke – var innholdet i hans første utspill.
Ikke veldig populært – det er jo slett ikke alle fabrikker som har problemer med overkapasitet, selv om mannen helt klart har et stort poeng.
Men så grep New York Times tak i ham og fikk noen saftige sitater, senere gjengitt i International Herald Tribune, slik at det sto gjengitt i en avis som også kunne kjøpes på jernbanestasjonen i Wolfsburg.
«Dette er det tøffeste markedet jeg noensinne har opplevd», sa han da han snakket om Europa, «og der ute er det et blodbad. Et blodbad når det gjelder priser og et blodbad når det gjelder marginer». Og han pekte ut VW som de som ledet an.
Det tok ikke lang tid før Stephan Grühsem, kommunikasjonssjef hos VW, gikk ut og sa at Marchionne var komplett og totalt uegnet til å lede ACEA, og at han burde forlate den posten med en gang. «Et alternativ», sa han, «var at VW-gruppen forlot ACEA.»
Det hører selvfølgelig med til historien at VW øker salget og tjener masse penger, det er det mange andre, inkl. Fiat, som ikke gjør. Men nå er ikke Marchionne alene om å beskylde VW for å bruke krisen til å komme lettere til med storslegga.
Det er selvfølgelig et faktum at VW kan låne penger billigere enn de mange kriserammede kollegene, for eksempel. Og at slike «billige» penger kan komme kundene til gode – uten av tyskerne dermed kan beskyldes for å bruke tvilsomme virkemidler.
Men det er bare to måneder siden Peugeot-sjefen, Philippe Varin, sa til analytikere at det var ganske åpenbart at VW brukte de høye inntektene i Kina til å kryss-subsidiere prisene i Europa.
Og en analytiker hos Bernstein Research sa at han var fullstendig enig i denne påstanden.
«La oss være ærlige», sa han ifølge Automotive News Europe, «VW-produktene er bedre enn før, og merkevaren håndteres bedre enn før, men det er allikevel prisene som først og fremst forklarer denne sterke økningen i markedsandeler».
La oss føye til at konkurranse-kommisæren i EU har ikke noe å utsette på VW-praksis, men denne spesielle konflikten ville ikke Brussel uttale seg om – «dette vet vi for lite om.»
Men at rabattnivået øker, er det ingen tvil om. Ved starten av året lå snitt-rabattene i Tyskland på litt over 15 prosent. Nå er de på 19! Ingen kan være i tvil om hvem som tåler slikt lengst og best.
Og da hjelper det lite at Sergio Marchionne alene har mer sjarm og karisma enn både Styret og Representantskapet hos Volkswagen – til sammen!