-
Teknisk Bureau AS:
Bilmekaniker
-
AutoProff Norge AS:
Vurderingsspesialist
-
Toyota Asker og Bærum:
Salgskonsulent
-
Jensen & Scheele Bil:
Markedssjef
-
Toyota Insurance Services:
Leader- Strategic Projects
-
Møller Bil Kongsvinger:
Lærling
-
Bilia Norge AS:
Regiondirektør, Volvo
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Porsche Center Asker & Bærum:
Selger nye Porsche
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Saferec AS:
Mekaniker
-
Bærum Bilverksted AS:
Bilmekaniker/Teknisk leder/Kundemottaker
-
Bilia Norge AS:
Delesjef
-
MECA Service AS:
Avdelingsleder
-
MECA Service AS:
Kundemottaker
-
MECA Service AS:
Teknisk leder
-
MECA Service AS:
Mekaniker
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Mekanikere og mekaniker-lærlinger
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker
-
Bertel O. Steen Lastebil og Buss:
Mekaniker tunge kjøretøy
-
Car-O-Liner Norge:
Field Service medarbeider
-
Harald A. Møller AS:
Forretningsutvikler Servicemarked
-
Knoks Bildeler AS:
Mekaniker
-
Stjørdal Auto AS:
Innkjøper
-
Kristiansund Karosseri AS:
Biloppretter
-
Ydse Auto AS:
Bilmekaniker
-
Bilskadesenteret Voss AS:
Biloppretter
-
MyCar:
Innkjøper
Toyota enda bedre enn forventet
I motsetning til de andre oversjøiske Europa-konkurrentene, GM og Ford, tjente Toyota gode penger i månedene frem mot sommerferien.
Der de andre snakker om andre kvartal, april, mai og juni, snakker Toyota om første kvartal. Men uansett hva man kaller denne perioden – den var god for Toyota.
I fjor tapte de 69 millioner euro i Europa i denne perioden, i år hadde de imidlertid et driftsoverskudd på 35,6 millioner. Også omsetningen økte, med 11 prosent til 5,3 milliarder euro på tross av at volumet har sunket med forsiktige 1,1 prosent.
Både GM og Ford har rapportert ganske røde tall i samme periode, henholdsvis 360 og litt over 400 millioner dollar. Den store rivalen VW har imidlertid gått så det suser.
Det er forresten verd å merke seg at også i USA er Toyota i sterk fremgang igjen – i juli, da både GM og Ford merket motstand i markedet, økte Toyota med 26 prosent. Og april-juni kvartalet fikk en fremgang på nesten 50 prosent.
Også globalt kunne Toyota fortelle om fremgang. Fortjenesten endte på det høyeste nivået på fire år, etter at de satt igjen med 3,7 milliarder euro. Og bare for moro skyld: omsetningen økte til 5,5 trillioner yen – hva blir det - 550 milliarder euro?
Konsernet var også ganske optimistisk med hensyn til fremtiden. De økte for eksempel årets salgsmål fra 9,58 millioner biler til 9,76. Og på tross av yen’ens styrke klarte Toyota å tjene gode penger hjemme også, for annet kvartal på rad.
Børsen liker det den ser – Toyota-aksjene er opp 19 prosent så langt i år.