Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco
Formula E i Monaco

Overstrømmende racing

Nå er det FIA-offisielt, fra 2014 skal det bli et VM i el-racing. McLaren er sterkt involvert.

Publisert Sist oppdatert

Mens FIA fortsetter å slite for å få de store racing-teamene til å tenke bærekraftig (hva hjelper det med mindre F1-motorer når det trengs 18 trucker for å frakte hospitality-anlegget til bare ett team?), har de endelig bestemt seg for en El-bil formel.

Jean Todt, sjefen for verdens bilsportforbund, lovte i fjor å jobbe frem en racingserie for elektriske biler. Han trakk opp et sett rammebetingelser samtidig som han satte 17. januar i år som deadline for å melde seg som interessert.

Nå er det klart at serien skal starte i 2014, vi snakker ti lag med to førere hver, og vi vet hva slags biler som skal brukes.

LES OGSÅ: Lydløs racing - hva er vitsen?

Vi traff nemlig franske Formulec på Bibendums eco-samling i Berlin i fjor, og var imponert over hvor kjappe de var, samtidig som mangelen på lydeffekter gjorde at dette ble en litt mager opplevelse.

Nå går det ikke frem av spesifikasjonene om bilene skal utstyres med motorlåt-generatorer når de skal ut på de virkelige racingbanene.

Jeg tenker mer på tannlegen enn på racing når jeg hører denne lyden .


EF01 - Formulec - Run Moscow City Racing by formulec

Men det som er klart er at alle lagene skal kjøre med en oppdatert utgave av Formulecs ensetere, at de kommer til å veie 780 kg (der Formel 1 veier 640), at de kan nå 220 km/t (300 pluss) og klare null til hundre på 3 sekunder (under 2).

På trange baner burde dette være fort nok, men problemet er at bilen bare går 25 minutter. Hva skjer da? Pause før et nytt heat, eller kjører man inn i depotet og bytter bil?

Kanskje er det ikke noe problem, 25 minutter er kanskje nok for moderne tilskuere, oppmerksomhetsspennet er som kjent ikke enormt lenger.

Vi kjenner heller ikke formatet på disse elbil-løpene. Det eneste vi vet er at løpene skal finne sted i «byer som prioriterer miljøet». Kanskje det betyr at vi kan få en rekke spennende gateløp igjen, i stedet for parader på sterile, kunstige arenaer?

De som skal drive den nye serie kaller seg Formula E Holding, og ledes av en spanjol, Enrique Banuelos. Eiendomsutvikler, som nå konsentrerer seg om OL-relaterte utbygginger i Brasil. Kanskje får vi gateløp i Brasil før og etter sommerlekene om fire år?

Som en slags administrerende direktør finner vi en annen spanjol, Alejandro Agag. I tillegg til mange andre talenter, egenskaper og evner, har han også god erfaring med racing.

Han driver egne racingteam og er så nær venn av Bernie Ecclestone, Flavio Briatore og Lakshmi Mittal at han var med da gruppen kjøpte seg inn hos Queens Park Rangers, og faktisk var styreformann der en periode.

På den tekniske siden har de med seg, selvfølgelig, Eric Barbaroux som driver Formulec, men også Paul Dryson. Han er Lord og tidligere Statsråd for Vitenskap og Forskning i den engelske regjeringen, i tillegg til at han både kjører racerbil og bygger elektriske sportsbiler.

Mer om Lord Drysons aktiviteter

Dessuten skrives det kontrakt med elektronikk-biten til McLaren. Det er de som skal sørge for drivlinjen, motor, transmisjon og all elektronikken til disse nye bilene. Hva som ikke er helt klart, er hvor det blir av våre venner, Formulec, i dette bildet.

For her begynner plottet å tykne litt til. Det er nemlig McLaren og Spark Racing Technologies som skal bygge disse bilene. 42 av dem i første runde.

Du vil imidlertid lete forgjeves etter SRT – selskapet ble stiftet for en ukes tid siden. Bak det står en herre ved navn Frédéric Vasseur. Han er en nær kompis av Nicolas Todt, som er en nær kompis av FIA-sjefen. Han er faktisk sønn!

Todt drev et halvbra racingteam sammen med Vasseur og er i dag manager for blant andre Felipe Massa og Pastor Maldonado.

Ser vi positivt på dette, kan vi slå fast at det er folk som er nær knyttet til dette nye el-racing prosjektet som har glimrende forbindelser i den lukkede racingverdenen.

Men på den annen side, når Financial Times skal beskrive Formula E Holding-sjefen Enrique Banuelos som «en spanjol som tapte milliarder i eiendomskræsjet i 2007 og som nå er aktiv i Brasil», høres det kanskje ikke ut som verdens beste attest?

Det skal bli spennende å se hva som kommer ut av dette nye initiativet. Kanskje kan vi håpe at det blir bra og at en norsk by med miljøtenkning blir tildelt en av rundene?

Powered by Labrador CMS