-
Strømmen Bilverksted AS:
Bilmekaniker - Personbil
-
DNB Bank ASA:
Bruktbilselger
-
Bilia Norge AS:
KAM Volvo & XPENG
-
Andresen Karosseri AS:
Biloppretter
-
Bilhuset Viken AS:
Teknisk Leder
-
Brennes Auto Moss AS:
Bilmekaniker
-
DNB Bank ASA:
Sales Manager
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RG Mobility AS:
Takstmann
-
Bilia X:
Servicemarkedssjef, Xpeng Lørenskog
-
Toyota Asker og Bærum:
Handover / produktspesialist
-
Solaris Norge A/S:
Mekaniker til tungbil, buss søkes
-
RG Mobility AS:
Key account Manager
-
Bilservice AS:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Erik Arnesen Helsfyr:
Bilmekaniker
-
Hovfaret 17B:
Ledige kontorplasser
-
Bilforlaget AS:
Vaktsjef/journalist
Slutt for VWs hekkmotor-biler
Volkswagen er jo bygd opp på hekkmotorer og luftkjøling. Vannkjøling overtok for mange år siden, og nå er også hekkmotoren på vei ut. En epoke er over.


Under en samling i Wolfsburg nylig kunne Thomas Schmall fortelle at på slutten av 2013 skal de bygge den siste hekkmotorutgaven sin. Han bør vite det, han er sjef for Volkswagen do Brazil – der de har bygget T2, Microbussen, siden 1976 og gjør det fremdeles.
Denne modellen, introdusert i Europa i august 1967, har gjennomgått mange endringer siden den gang. Den viktigste var kanskje at de bytte ut den luftkjølte med en vannkjølt bokser, fremdeles plassert i hekken, på Lille Julaften 2005. Men mange år før det fikk den et 10 cm. høyere tak – det skjedde vel på tidlig 90-tall, noe som gjorde den anda bedre egnet til den aktuelle Sør Amerika-oppgaven den var blitt tildelt.
Den oppgaven ga gjenklang fra California- og Hippie-tiden, for nå var T2 (eller T2c som den het med det nye taket) gått helt over til å være mikrobuss. Enten som ni-seter, eller med en fjerde seterad: 12 seter.
Romantikk
Imidlertid fikk det jo et nytt liv igjen, for noen smarte importører, langt utenfor Volkswagen-organisasjonen, oppdaget at det fremdeles var et marked for disse romantiske minnene også i Europa. Og folkene i Brasil var villige til å utstyre bilene med utstyr som var merket slik at de fikk adgang til EU-området.
Først var det en importør i Nederland som hentet dem hjem, kastet ut setene og bygde dem opp som skikkelige campingbiler. Og så har de gjort en mimre-vri, ved at det tilsynelatende reservehjulet, monter på den flate fronten, i virkeligheten er et spesial luftinntak til radiatoren. For den er nå plassert foran for å kjøle vannet som skal sirkulere i hekkmotoren i som ikke lenger er en bokserenhet men en rekkefirer hentet ut fra VWs omfattende komponenthyller.
Noen til Norge også
Etter Nederland, som derved gjorde bilen tilgjengelig for hele Europa (det dryppet at par på Norge også – ikke uten papirmølleinnslag) oppdaget engelskmennene den. Og nå er vel Danbury Motorcaravans den største importøren av disse modellene.
De kunne nylig fortelle at T2 nr. 1,5 millioner hadde rullet av båndet (den første millionen ble passert så langt tilbake som i mars 1995) og at de i den anledning hadde bygget en spesiell Jubileums-campe med masse spesielt utstyr. For å sikre seg ett av disse eksemplarene må du ut med 30.000 pund.
Det er dessverre ganske sikkert at de er ingen som vil få muligheter for å feire at nå er nr. 2 mill. produsert. For nå går det altså mot slutten.