-
Autoplan AS:
Salgssjef
-
Alt i Alt AS:
Bilmekaniker / Stedfortreder for Teknisk leder
-
Alt i Alt AS:
Teknisk Leder
-
Sekkingstad Bil AS:
Faglært bilmekaniker
-
RSA Bil Romerike:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Romerike
-
BilXtra Skøyen AS avd Asker:
Bilmekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Nybilkoordinator
-
Frydenbø Bil Ålesund AS:
Bilmekaniker
-
Bilia Xpeng:
Servicesjef, Xpeng Drammen
-
RøhneSelmer AS:
Mekaniker
-
RøhneSelmer AS:
Servicerådgiver
-
Auto-Benz AS:
Bilmekaniker
-
RSA Bil Arendal:
Bilselger - RSA Bil Arendal
-
Bertel O. Steen AS:
Produkt- og ordrekoordinator
-
RSA Bil Oslo:
Mekaniker/tekniker - RSA Bil Oslo
-
Norwegian Mobility Group AS:
Leder for serviceskolen
-
Subaru Norge AS:
Teknisk Trener & Teknisk Support
-
RSA Bil Forus:
Bilmekaniker
-
Rettedal Bilkontroll AS:
EU-kontroll, produksjon og lager, kombinert stilling
-
RSA:
Forhandlerkonsulent - RSA Deler og Tilbehør
-
Bilia Norge AS:
Salgsleder, Mini Skøyen
-
Toyota Haugesund AS:
Salgssjef
-
Bilbutikk1 as Avd Ås:
Kundemottaker / Delelagermedarbeider
-
Sulland Lier:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS:
Mekaniker
-
Tide Verksted AS, Avdeling Voss:
Mekaniker tyngre- og lette kjøretøy
Seriøs kineser til Genève
Det later til at de kommer til å ta stor plass, det nye kinesiske bilmerket Qoros, når navnet og de nye modellene debuterer i Genève i mars.
Jeg ble først oppmerksom på Qoros-navnet da designsjef for BMW/Mini, Gert Hildebrand, plutselig ble fraværende fra de store bilfabrikkene.
- Han hadde sluttet, var alt vi fikk greie på. Ikke engang på de ganske velinformerte Designers Night-samlingene ble det klart hvor han hadde gått, selv om ryktet sa Kina.
(Det var ikke bare som designer akkurat dette miljøet savnet ham forresten. Jeg kan fremføre i hvert fall tre nydelige damer fra norsk bilbransje som kan skrive under på at han også var en glimrende danser ved slike festlige anledninger).
Så viste det seg altså at han tegnet biler for Qoros.
Q hvem???
Qoros er, viste det seg, en kinesisk bilprodusent stiftet for temmelig nøyaktig 5 år siden, med 55 prosent av kapitalen fra Chery – forholdsvis veletablert kinesisk produsent, og 45 prosent fra Israel Corporation – det største investerings- og holding-selskapet i Israel.
Opprinnelig var navnet Quantum Automotive, men det ble endret til Qoros (Q for Qvalitet men hele navnet er konstruert og skal minne om det greske «khoros» = kor, for å assosiere med selskapets globale oppskrift) i november i fjor.
Det var ikke det eneste som ble endret underveis: Chery hadde, da samarbeidet startet, insistert på at «Cash skal ikke tilføres selskapet, og Chery må alltid ha majoriteten»
I dag er det (foreløpig) investert 1,5 milliarder dollar i selskapet og eiersitsen er 50/50. Dersom dette tyder på at det har vært uro underveis, har ikke noe av den sprunget opp til overflaten.
Modellprogrammet er åpenbart i rute – de første bilene dukker altså opp om fire måneder, og det har vært en heftig rekruttering av europeiske toppfolk. Kvalitetsfolk og konstruktører fra europeiske fabrikker som Opel og BMW.
En gammel bekjent av dette huset, Eric Geers – som var en av de mest lojale SAAB-tjenerne da det virkelig raste – er PR-sjef for Europa. Han som skal stå for det globale salget, Stefano Villanti, var en av McKinseys toppfolk på bilsektoren.
Vi snakker med andre ord fagfolk.
Foreløpig sies det ikke mye om produktene, bortsett fra at det snakkes om kompakt C-segment og at de skal bygges i en helt ny fabrikk med en kapasitet på 150.000 biler/år – økende til 450.000.
Bilene skal ha klare særpreg slik at de blir synlige i et stadig mer overfylt bil-landskap – er også et av budskapene. Om det er de tekniske egenskapene, konseptet eller Hildebrands linjeføring som skal gjøre dem spesielle, aner jeg ikke.
Qoros legger også vekt på at de har en unik forretningsmodell. Eierskap som ikke ligner på noen andre i kinesisk bilindustri, og siden de også presiserer at de ikke har noen gammel bilbagasje å dra på, betyr det sannsynligvis at de ikke trekker på Chery-resursser i det hele tatt?
Men når de begynner å definere målgruppen som «professionals fra metropoler», typisk opp til 35 år gamle, som ikke vil tolerere dårlig kvalitet, men som vet å sette pris på elegante designløsninger, og som vil være konnektert hele tiden, begynner det å smake av klisjeer.
Med samarbeidspartnere som Magna Steyr, TRW, Bosch, Valeo, Microsoft og Continental samtidig som de lover maks antall stjerner i EuroNCAP og debuterer i Genève, høres dette absolutt ut som noe vi kommer til å høre mer om på vårt kontinent også.
Så på den ene siden gleder jeg meg veldig, på den annen side kan dette bli gørr kjedelig: bare se på de modellnavnene som er registrert til nå:
- CQ1
- CQ2
- CQ3
- CQ5
- CQ8
- EQ1
- EQ2
- EQ3
- EQ5
- EQ8
- GQ1
- GQ2
- GQ3
- GQ5
- GQ8
- HQ1
- HQ2
- HQ3
- HQ5
- HQ8
- RQ1
- RQ2
- RQ3
- RQ5
- RQ8
- TQ3
- TQ5
- TQ8
- XQ1
- XQ2
- XQ3
- XQ5
- XQ8