Mercedes-Benz A-klasse

Mercedes-Benz A-klasse

Mercedes-Benz A-klasse

Mercedes-Benz A-klasse

Mercedes-Benz A-klasse

Mercedes-Benz A-klasse

Mercedes-Benz A-klasse

Mercedes-Benz A-klasse

Mercedes-Benz A-klasse

Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz A-Klasse

Mercedes-Benz A-klasse

Når Golf og Focus byr opp premiumkonkurrentene til kamp, er det duket for en av de jevneste testene vi har kjørt på svært mange år.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning

Designmessig fremstår nye A-Klasse som et svært frist pust fra Stuttgart. Ønsker man et enda tøffere utseende, bør man definitivt gå for AMG-pakke.

Førerposisjonen er absolutt oppgradert fra tidligere, og Mercedes har hentet flere detaljer fra større og dyrere modeller. Setene er bra, og det går greit å finne seg til rette.

Selv om vi forstår at det er som å banne i kirken, er vi fortsatt ikke overbevist om at løsningen ved å plassere så mange funksjoner på hendelen på venstre side, er den beste. Jo mer utstyr du laster på en moderne Mercedes, jo mer overfylt blir det på denne siden av rattet.

Løsningen med navigasjonsskjermen som nærmest henger på midtkonsollen blir få i testteamet helt komfortable med. Jo mer man ser på den, jo mer lurer man på om de glemte å integrere den i første del av designprosessen, og endte opp med denne løsningen til slutt.

Litt kjipt oppleves det også at selve skjermflaten er langt større enn bildet den viser. Trolig et resultat av behovet for å differensiere uten at det skal koste for mye. Ellers er utstyrsnivået bra med, med blant annet ryggekamera. Testbilen er utstyrt med Mercedes nye og meget gode syvtrinns toclutchkasse. Den er smidig og girer bortimot helt sømløst.

Ute på veien viser også A-Klasse seg frem først og fremst som svært komfortabel, men den kjører også bra når den blir utfordret med litt tettere svinger. Det er lett å finne seg til rette i Mercedesen, og selv om den nok appellerer til mange kvinnelige kjøpere, er den også mer enn tøff nok for menn.

LES VIDERE:
- Audi A3
- BMW 1-serie
- Lexus CT200h
- Volvo V40
- Ford Focus
- Volkswagen Golf
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Audi A3
- Testvurdering og poeng BMW 1-serie
- Testvurdering og poeng Lexus CT200h
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz A-klasse
- Testvurdering og poeng Volvo V40
- Testvurdering og poeng Ford Focus
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf

Powered by Labrador CMS