-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Volkswagen Golf
Når Golf og Focus byr opp premiumkonkurrentene til kamp, er det duket for en av de jevneste testene vi har kjørt på svært mange år.
- Innledning
For den som skal velge ny bil i kompaktklassen er det vanskelig å se bort fra den syvende generasjonen av Golf.
Mens forrige modellskifte strengt tatt bare var en stor facelift, er nye Golf blitt en helt ny bil. Forskjellen mellom bestselgeren i denne klassen og premiumkonkurrentene har aldri vært mindre enn den er i dag.
Det er særlig på plass bak rattet du merker at Volkswagen har tatt et stort sprang sammenlignet med forgjengeren. Før du har satt deg inn kan du lett la deg lure av at mye ser likt ut, men på plass bak rattet kjenner du i alle berøringspunkter den utviklingen som har skjedd.
Mye ligger i materialvalget. Detaljer som de små krom-omramminger av knapper og tydeligere instrumenter gjør mye. Rattet har blitt tilpasset slik at du enda enklere enn tidligere enkelt kan betjene det økte antallet knapper som befinner seg der.
Utseendemessig holder Volkswagen seg til den trygge veien der alt handler om evolusjon. Det er få som vil snu seg etter den nye bilen din, de fleste vil faktisk ikke oppdage at den er ny før du parkerer ved siden av en fra forrige generasjon.
Testbilen var utstyrt med den kjente 1,6-liters dieselmotoren med 105 hester, det er imidlertid et lite prismessig steg opp til den moderne 140-hesters bensinmotoren. Velger du denne, bringer det også med seg den mer avanserte uavhengige multilinkbakakselen, noe du ikke kan få med denne motorkombinasjonen.
Det sagt, under vår test fremstår løsningen med torsjonsakselen bak bra, og det er vanskelig å si at Golf skiller seg ut med dårligere komfort på blandede veier enn for eksempel A3.
Ute på veien er det lett å kjenne at Golf har blitt en langt bedre bil å kjøre. Balansen er forbedret, og den elektroniske diffbremsen på forakselen understreker den forbedrede balansen i bilen. Testbilen er utstyrt med toclutchkassen DSG – og danner sammen med dieselmotoren en svært god drivlinje.
Testbilen er godt utstyrt med DAB-radio, radarstyrt fartsholder, skiltgjenkjenning, aktiv filholder og god navigasjon. Golf har også som standard fått et avansert system for å unngå kollisjoner, ikke ulikt det du finner på Focus og V40.
Når det kommer til funksjonen som familiebil scorer Golf også på bakdørene som kan åpnes i nesten 90 graders vinkel, det gjør det langt enklere å ta ut og plassere unger i barneseter.
LES VIDERE:
- Audi A3
- BMW 1-serie
- Lexus CT200h
- Mercedes-Benz A-klasse
- Volvo V40
- Ford Focus
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Audi A3
- Testvurdering og poeng BMW 1-serie
- Testvurdering og poeng Lexus CT200h
- Testvurdering og poeng Mercedes-Benz A-klasse
- Testvurdering og poeng Volvo V40
- Testvurdering og poeng Ford Focus
- Testvurdering og poeng Volkswagen Golf