-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Bob Lutz er på plass
Jeg tror ikke Bob Lutz har gått glipp av en eneste Detroit-utstilling så lenge han har hatt toppjobber for Ford, GM eller Chrysler. Nå er 80-åringen på plass igjen, som en av toppene i VIA Motors.
For halvannet år siden uttrykte jeg en viss begeistring over at Bob Lutz var tilbake i manesjen igjen. Nå er imidlertid historien den at akkurat DEN manesjen ble han ikke så lenge i, han påtok seg en ny jobb som frontfigur for VIA Motors.
De debuterte like før Detroit i fjor, og i år er de på plass i Cobo Hall med en skikkelig presentasjon, både av en truck og en stor van.
Hvis du synes du har sett akkurat de modellene før, har du nok rett – det dreier seg om Silverado og Suburban, der i hvert fall motordelen og deler av transmisjonen er revet ut.
I stedet er disse elementene erstattet av en liten forbrenningsmotor som skal lade batterier, elmotorer på 300 kW hver og batterier, så til de grader at Lutz lover deg inntil 800 hester, samtidig som de er EPA-klassifisert med et drivstoff-forbruk i nærheten av et fingerbøl per mile.
Også i USA kan du innrette hybridbiler slik at de kjører mesteparten av kjøresyklusen elektrisk, slik at det oppgitte forbruket blir fullstendig latterlig urealistisk.
4x4 drift, monsterkrefter og monsterdreiemoment, og plass og varerom som i fullsize biler, med eldrift som ekstra attraksjon, er det Lutz lover oss i sin nye rolle som elbil-pusher.
Selv om han aldri var spesielt kjent som medlem av hat-CO2-fraksjonen – han antydet jo at smeltende isfjell ikke kunne være noe problem for isbjørnene – «de kunne jo bare svømme», har han en viss kred i elbil kretsene også.
Det var faktisk han som var pådriver i Chevrolet Volt programmet. Sannsynligvis hadde vi ikke ant noe om denne spennende teknologiske spydspissen hvis det ikke hadde vært for han.
Like avanserte er ikke bilene som kommer fra VIA Motors. Men kall dem gjerne truck-segmentets Fisker. På mange måter.
Heller ikke hos VIA er rekkevidden på strøm (70-80 km) rørende imponerende. En annen likhet er at innmaten koster penger. EN vanlig truck som disse kan koste innpå 40.000 dollar. Regn med det dobbelte når du kjøper Silveradoen i VIA-utgave.