-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Hjelpearbeider
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Møller Bil Åsane:
Nybilselger
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Enger & Hedlund AS:
Key Account Manager
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Hydrogen-foreninger
To separate meldinger forteller om ny interesse for hydrogen. Nå skal i prinsippet halve bilverdenen jobbe sammen om brenselceller.
Først var det en link fra München til Toyota City. BMW og japanerne skal (blant annet) gå sammen i et samarbeide om brenselceller.
Noen husker kanskje så langt tilbake som i juni da BMW og Toyota underskrev en intensjonsavtale som var formulert ganske tåkete. Noe i retning av å forene krefter i utvikling av fremtidige produkter og teknologier.
Nå er det hele mye mer konkret og man har presisert følgende fire punkter det skal jobbes sammen om:
- Se på mulighetene for å utvikle en felles plattform for en mellomklasse sportsbil.
- Konsentrere seg om lettvektsteknologier.
- Utvikle batterier med mye høyere energitetthet enn dagens
- Utvikle et felles brenselcellesystem.
Selv om en felles sportsvogn kanskje høres mest spennende ut, er det vel lettvekt og brenselcelle som peker lengst inn i fremtiden og som kan bli det tyngste av disse fire innsatsene.
Det som blant annet er spennende er at avtalen nevner brenselceller høyt og tydelig, antakelig er dette bekreftelsen på at BMWs forsøk med å forbrenne hydrogen direkte i stempelmotoren, nå endelig er begravd.
De to selskapene har også gitt oss en tidslinje og sier at dette arbeidet skal resultere i et endelig, fungerende system som inkluderer tanker, motorer og batterier innen 2020.
Det er forresten ikke første gang de to selskapene samarbeider konkret om renere motorteknologi. En avtale fra desember 2011 sa noe om at Toyota Europa skulle kjøpe avanserte dieselmotorer fra BMW.
Det er heller ikke første gang BMW samarbeider med noen om brenselceller. En gammel GM/BMW-avtale om akkurat det ble opphevet i fjor sommer.
Og for riktig å minne om gamle hydrogenvenner, så gjorde GM og Toyota en fem års avtale om alternative drivstoffer, inklusive brenselceller og hydrogen, så langt tilbake som i 1999!
«Denne avtalen skal endre bilens fremtid», sa Harry Pearce, visepresident hos GM, den gang.
Men tilbake til i dag. Etter at den nye BMW/Toyota-avtalen ble kjent tok det ikke lang tid før en ny, spennende trekant opptrådte i hydrogenparken.
En uventet kombinasjon av Daimler, Nissan og Ford skal gå sammen om en felles utvikling av brenselcellesystemer «som skal kunne gi oss hydrogenbiler til akseptable priser meget raskere».
De har satt sitt mål til 2017 – som er to år etter at Toyota (uten BMW), Hyundai og Nissan (uten dette samarbeidet) har lovet oss de første kommersielle hydrogenbilene.
Av disse tre er det vel Daimler som har størst erfaring (her i huset har vi med stor fornøyelse kjørt en B-Klasse hydrogen - den på bildet - i mer enn et halvt år nå), men i det felles kommunikeet forteller de tre at de har til sammen 60 års erfaring med FCEV’er (Fuel Cell Electric Vehicles).
Konkret er målet å fremstille et brenselcellemodulsystem som kan brukes av alle tre partnere (pluss Renault kan vi vel gå ut fra) som basis for tre «helt forskjellige, merkespesifikke biler fra de tre partnerne».
Kan vi håpe at den gamle vitsen om at «Hydrogen er morgendagens drivstoff – og det vil det alltid forbli» nå ikke vil kunne brukes mer?