-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Møt familien Qoros
Det er første gang de viser seg frem på en europeisk bilmesse, men Qoros vil nok overraske mange som drar til Genève neste måned.
Dette er utvilsomt det mest seriøse forsøket vi har sett fra en kinesisk produsent på å etablere seg i Europa. Så har de også sikret seg ekspertise fra europeisk bilindustri i rikt omfang.
Qoros 3 – tidligere har de omtalt den som GQ3, men Audi forøker å hindre dem i å bruke bokstavkombinasjonen, fordi den minner for mye om deres Q3 – er en sedan i C-segmentet, bedre kjent som kompaktklassen.
Stor kompakt
Men spesielt kompakt er den ikke – en lengde på 461 cm og en bredde på 184 cm er i omtrent samme landskap som nye Skoda Octavia. Og den er jo større enn mange biler i D-segmentet, klassen over.
Bilen skal leveres med to alternative 1,6-liters bensinmotorer, uten og med turbo. Førstnevnte har maks effekt på 126 hk og et dreiemoment på 155 Newtonmeter mens turboversjonen yter 156 hk med et moment på 210 Newtonmeter.
Begge leveres som standard med 6-trinns manuell girkasse, men kan også leveres med 6-trinns dobbel clutch kasse – hvilket er ganske oppsiktsvekkende.
Under utvikling er også en tresylindret 1,2-liters turbomotor og en ny 1,6 turbo – begge med direkteinnsprøyting.
Qoros 3 skal på markedet i Kina og kommer deretter til utvalgte markeder i Europa i løpet av inneværende år.
Mer på trappene
Men den kinesiske produsenten har også med seg et par konseptbiler for å vise hva vi kan forvente i tiden fremover.
Qoros Cross Hybrid Concept er som navnet antyder en crossover med hybrid drivlinje basert på samme plattform som Qoros 3. Den ser ut som en forvokst hatchback med fem dører.
Bilen har en avansert drivlinje bestående av en 3-sylindret 1,2-liters turbo bensinmotor montert på tvers under panseret, en elmotor over bakakselen og en ISG (Integrated Starter Generator) elmotor montert mellom bensinmotoren og girkassen.
Til sammen sørger motorene for avansert firehjulsdrift. Avhengig av forholdene kan man kjøre forhjulsdrevet med bensinmotoren, bakhjulsdrevet med elmotoren eller firehjulsdrevet med et sømløst samarbeide mellom motorene.
Europabil
Qoros Estate Concept er den andre konseptbilen. Stasjonsvogner er som kjent meget populært i Europa, og her er en rommelig løsning for aktive familier.
Produsenten skryter av et fleksibelt interiør som skal dekke forskjellige transportbehov. Baksetene kan foldes ned for å lage et langt, flatt gulv og det er også mulig å få med seg ski mens fire seter er i bruk.
Det blir spennende å møte Qoros i levende live på utstillingen. Er de så seriøse som de gir inntrykk av drøyer det neppe før en norsk importør har kastet seg over det nye merket.