-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyotas åpenbaring
Vi fikk en første skisse for noen uker siden – nå slipper Toyota offisielle bilder av FT-86 Open Concept som skal vises i Genève.
Når den kule GT86 er utgangspunktet, må det bli stilig. Og selv om Toyota sier dette er en ren konseptbil, og at mye gjenstår før den eventuelt kan realiseres, er det lett å se for seg det ferdige produktet.
LES OGSÅ: Logisk GT86-utvikling
Den har omtrent de samme målene som GT-86 (alias Subaru BRZ) – det vil si en lengde på 424 cm og en bredde på 178 cm over en akselavstand på 257 cm.
Takkonstruksjonen er en tradisjonell kalesje der mange stofflag og glassrute skal sørge for isolasjon og komfort når man kjører lukket. Når du kjører åpent foldes taket ned i et rom bak baksetene slik at bagasjerommet i liten grad påvirkes.
Sportslig
Setekonfigurasjonen er den samme som i GT86, det vil si 2+2 der baksetene egner seg best for oppbevaring av bagasje, eventuelt kan to barn sitte der om turen ikke er for lang.
Selvsagt benytter man også samme drivlinje som i coupéen – en 2,0-liters boxermotor med 200 hk koblet til en tettsteget 6-trinns manuell girkasse, alternativt en 6-trinns automatkasse med hendler på rattet for manuell overstyring.
Ifølge Toyota gjenstår en del arbeid før bilen eventuelt kan lanseres, selv om en åpen utgave har vært med i planene fra starten. Grundige vurderinger er nødvendige for å avgjøre i hvilken grad endringer i chassisstivhet, balanse, vekt og aerodynamikk påvirker ytelsene i forhold til GT86.
Godt utgangspunkt
GT86 skilter med en nær perfekt vektfordeling på 53/47 mellom for- og bakaksel. Det gir suveren respons for både styring, gass og brems, godt understøttet av et lavt tyngdepunkt på kun 460 mm.
Selv om det er sannsynlig at stofftaket vil senke tyngdepunktet ytterligere, kreves likevel grundigere analyser for å sørge for tilsvarende balanse som i coupéen.
Omfattende vektbesparelser gjør at GT86 har en egenvekt på bare 1.257 kg. Å konstruere kabrioleten som en «vektnøytral» slektning til kupeen GT86 er derfor et viktig punkt på veien mot en eventuell realisering av FT-86 Open Concept som produksjonsmodell.
Vi får håpe responsen i Genève er positiv og at bilen realiseres.