-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Genève bygges opp
I morgen er første pressedag på Genève-utstillingen. Men allerede i dag fikk journalistene lov til å rusle rundt. Det er omtrent som å gjøre epleslang lovlig, en skikkelig nedtur. Her er i alle fall de første bildene.
I gamle dager skilte man klinten fra bilutstillingshveten når man så hvilke journalister som hadde klart å snike seg inn på forhånd, for å avsløre de ubetydelige nyhetene 12 timer tidligere enn kollegene – og hvilke som tålmodig ventet til portene ble slått opp.
Jeg tror jeg kan påstå at BilNorge alltid har vært i snikerfronten.
Men i Genève er ikke dette noe tema lenger. Journalistene blir faktisk invitert til å ta en forhåndsrusling dagen før åpningen, og hva er det tilbake av det morsomme da?
Selvfølgelig kan man lette på et eller annet teppe, men det er bare for pyser.
Jeg tror nemlig at arrangørene av utstillingen innførte dette innslaget for å øke omsetningen no’ helt enormt.
Noen av de store vil nemlig gjerne få lov til å jobbe i fred under riggingen, slik at de har omgitt sine enorme stands med tette plastduker som er heist opp helt til taket, og kanskje til og med ansatt vakter for at folk ikke skal tette inn i sprekkene.
Hvor dyrt er ikke det?
Og hvem tror du stiller heiser, plastduker og vaktmannskaper til rådighet?
Denne første rundgangen kan selvfølgelig ikke fortelle noe som helst om, for eksempel, et overordnet tema i år. Eller om hvordan temperaturen på bransjen er.
Men det er jo nok å lese statistikk. Europa er i skikkelig nedgang, mens markeder langt unna oss vokser så det knaker.
Dette er utenriksvurderingen.
Men det finnes en, kanskje enda tristere, innenriksvurdering også. Hver annen bil som kommer fra europeiske fabrikker nå er tysk. I 2000 sto tyskerne for 30 prosent av produksjonen, nå snakker vi om mer enn 45 prosent.
Resten av Europa går ikke med på at dette er et resultat av fair konkurranse – de beskylder tyskerne for å kjøre med urent trav. Spesielt i forhold til den felles valutaen og i forhold til de innenlandske, tyske arbeidsvilkårene
Tyskerne er på topp i Europa (all right da, i rettferdighetens navn: etter Latvia, Romania og Polen) i det som defineres som lavtlønnede som prosent av total arbeidsstyrke. Der for eksempel Italia har litt over 10 prosent, har tyskerne 22!
Derfor er det nok muligheter for at denne Genève-utstillingen kommer til å være preget minst like mye av diskusjoner om handelsvilkår, subsidierte europeiske priser (støttet opp av profitt fra for eksempel Kina) og EUs regelverk (skal virkelig en tung tysk bil få slippe ut forholdsvis mer enn en lett fransk bil?) enn av nye modeller.
Men det er klart det blir mye biler også – heldigvis – og her skal du få de første glimtene av dem.
Men, som sagt, denne gangen skryter vi ikke av å ha gjort et slags snike-scoop. Derimot gleder vi oss veldig til Frankfurt i september, der vil det fremdeles bare være de beste som klarer å lure seg inn.