-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nederlandsk angrep på 911
Spyker har stilt siktet mot Porsche med sin B6 Venator.
Spyker har forlatt Trollhättan og vendt tilbake til det selskapet har vært kjent for, rendyrkede sportsbiler for folk med mye penger.
Selv om B6 Venator så langt bare er et konsept, er Spyker tydelige på at de har planer om å sette bilen i produksjon tidlig neste år.
Prisantydningen er rundt en million kroner – før norske avgifter.
Lettvekter
Spyker har fulgt en kjent oppskrift. Midtmotor, to dører og to seter.
Kreftene kommer fra en V6-motor med «mer enn» 375 hestekrefter, som overføres til bakhjulene via en sekstrinns automatkasse.
Kikker vi nærmere på spesifikasjonene er det ingen tvil om at Spyker mener alvor.
Selve chassiset er i aluminium, mens alt av utvendig karosseri er laget i karbonfiber.
Spyker sier at bilen skal veie mindre enn 1400 kilo, til sammenligning veier en 911 Carrera S 1415 kilo.
Bred
Skal vi tro informasjonen fra Spyker, er det sjefen selv; Victor Muller, som har tegnet bilen som står i Genève.
Målene for B6 Venator viser at den har en akselavstand på 250 centimeter. Totalt måler den 434,7 centimeter i lengden, og 188,2 i bredden.
Fortsetter vi sammenligningen mot Porsche er akselavstanden fem centimeter lenger, mens den i yttermål er kortere og bredere.
Konseptbilen har definitivt tatt med trekk fra tidligere Spyker-modeller, som C8. Den store grillen, som ser ut som den har tenkt å spise deg, er på plass – det samme er de runde innsugene.
Referansene til Spyker som tidligere flyprodusent er også på plass.
Navnet er hentet fra det latinske ordet for jeger, som også er en kobling mot flyet; Spyker Hunter.
En titt inne i «cockpit» viser også tydelig flyreferansene.
Kinesisk investering
Det kinesiske firmaet Youngman, som også var en del av en mulig løsning for Saab, har kjøpt seg inn i Spyker.
Selskapet tok med seg rettighetene til Phoenix-plattformen og har planer om å produsere premium-produkter med både for- og firehjulsdrift, for et større marked enn Spyker normalt har forholdt seg til.
Spyker har definert Europa, Asia og Midt-Østen som hovedmålgruppe for B6 Venator, og det er tydelig at samarbeidet med kineserne gjør det naturlig å se mer østover.
Spyker skal nemlig sammen med Youngman, ha planer om å sette Spykers luksus-SUV, D8 i produksjon.
Vi snakker da om en prislapp på minst 1,6 millioner, der nyrike kinesere er hovedmålgruppe.