-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Formel for elbiler
Flere byer har meldt seg på i kampen om å få arrangere Formelbilløp for elektriske biler i 2014. Og i påsken arrangeres Rallye Monte-Carlo for biler med alternativ drivlinje.
Det internasjonale bilsportforbundet FIA har åpnet for at man fra 2014 skal arrangere Formel E race for elektriske biler. Ledet at den spanske mangemillionæren Enrique Banuelos er arbeidet i gang for å utvikle prosjektet.
Planen er at Formel E Electric skal kjøres på racerbaner i sentrum av verdens største byer. Flere har vist sin interesse – bl.a. London, Rio og Cape Town. Også Tokyo og Monaco har vist interesse.
LES OGSÅ: Overstrømmende racing
I Cape Town i Sør-Afrika har man i lang tid ønsket å arrangere et skikkelig Formel 1-løp i byen. Myndighetene har avslått alle søknader om et race bygget over samme lest som Monaco Grand Prix. Men situasjonen skal være en annen for Formel E der bilene verken støyer eller forurenser.
Borgemesteren i London har gitt grønt lys for å bruke byens mest sentrale område for Formel E, og man mener den nye klassen vil kunne tilføre Formel 1 sporten nye perspektiver.
Gjøre elbilen mer sexy
Det er ikke bare FIA som applauderer ideen om et Formel E. Det gjør også de som utvikler elektriske biler. De sliter i følge flere produsenter med status for elbiler – og håpet er at et motorsportarrangement med elektriske biler som ser ut som Formel 1 biler, vil gjør elbilene mer sexy.
Racerbilene skal ikke bli noen sinker. Det skal være biler med toppfart på langt over 200 km/t – og problemet med bilenes rekkevidde er tenkt løst ved at en sjåfør disponerer flere like biler.
Når han kjører inn i depotet skiftes ikke bilens dekk, men føreren skifter over til en maken bil som er fullt oppladet. Og mens han kjører nye runder blir den andre bilen hurtigladet.
Rallye Monte-Carlo
For første gang arrangeres det i år et Rallye Monte Carlo for el- og hybridbiler. Tidligere har man arrangert Rally Monte Carlo økonomiløp – men løypene har vært for lange for elbiler.
I år er det egen klasse med 19 påmeldte elbiler som skal kjøres 120 km hver dag i en løype i Alpene. Elbilløpet er bare åpent for biler med en rekkevidde på under 250 km.
I løpet er det påmeldt en norsk bil kjørt av Jan Olaf Williums med Alexandra Bjørne Larsen som andrefører. De kjører en Peugeot Ion.
Løpet arrangeres i begynnelsen av påsken. Det er også et økonomiløp som domineres av hybridbiler.
I dette løpet stiller BILs egen Odd Erik Lystad som en av to førere i en Opel Ampera. Hele denne opplevelsen kan du selvsagt lese mer om i et kommende nummer av BIL.