Spennende debutant - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
55 bilder i galleri
Spennende debutant
Når fikk verden sist et flunkende nytt bilmerke? Svar: Genève 2013. Det vet vi, - før det var det vi mente.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2020).

Twitter RSS
bsgif

Det nye bilmerket heter Qoros og er et eksempel på hva som kan skje når israelske og kinesiske interesser slår seg sammen.

Det er sjelden jeg har sett en så proff presentasjon hos en nybegynner i faget. Og disse her var ikke bare nybegynnere, de var debutanter. Den eneste offentlige opptreden Qoros til nå har hatt har vært i rettssalen.

LES OGSÅ: Møt familien Qoros

Historien (glem det med rettssalen foreløpig) er spennende. Kinesiske Chery, som er en virkelig svær bilprodusent, ønsket å gjøre noe som smakte mer av globalt og fant ut at da måtte de starte med blanke ark.

De slo også fast at sannsynligvis ville det være smart å bli halvveis utenlandsk, dels fordi da kunne kinesiske kunder gis en følelse av at de kjøpe noe importert, og dermed høystatus, mens eksportmarkeder i vesten kanskje ville bli mer mottakelige.

Dermed ble Qoros født, først som en ide, deretter som heftige investeringer (2,7 milliarder euro), og så begynte man å rekruttere.

Til sammen 1000 ansatte er det der nå, og det er før de arbeiderne på den flunkende nye fabrikken (foreløpig kapasitet 150.000 biler/år) ansettes. Omtrent alle har jobbet i bil før.

Nestkommanderende kommer fra lederstilling hos Volkswagen i USA, «vår» mann, Daniel Backman har vært prosjektsjef hos Volvo i mange år, han som har ansvar for forhandlerutvikling har åpnet Tesla-butikker over halve verden de siste årene.

7 tidligere Saab-ansatte og 13 ex-Volvo gjør at vi kan finne frem med bare vårt eget morsmål hvis vi skulle rote oss inn i Qoros-hovedkvarteret i Shanghai. Men det finnes konstruksjons- og design-tyngdepunkter i Europa også.

I Graz holder to av de største underleverandørene til, Magna Steyr og AVL – den siste er en av verdens store motorkonstruktører. Og designsjef Gert Hildebrand, som tidligere var sjefdesigner for Mini, ble så glad i München at han har lagt sitt europeiske designstudio dit.

Han, og alle som har jobbet med denne bilen, har hatt et helt klart mål for øye: bilen skal ikke være dramatisk, den skal ikke være avant garde, den skal være relevant for moderne, yngre, kinesiske mellomklassekunder.

Det vil si at førerkortet deres er ferskt, den trafikken de skal bevege seg i er ikke av den typen hvor null-til-hundre er spesielt relevant, derimot vil de gjerne ha overført smarttelefonerfaringene sine, som de har vokst opp med, til bilen sin.

Alt er dyktig og kompetent utført på den første bilen som skal produseres – vi møtte Qoros 3 Sedan i Genève, men det er ikke noe som får deg til å slå opp øynene av glad overraskelse eller ut med armene i begeistret reaksjon.

Men en pris på rundt 16.000 euro og et løfte om lave utslipp og høy EuroNCAP score, burde interessere allikevel. I hvert fall nok til at det ikke skulle bli problemer med å følge eksportplanene.

De snakker om 10 prosent av produksjonen eksportert til et eller flere sentraleuropeiske markeder i første omgang.

Med mer enn 250 seriøse henvendelser om import, den første Genève-dagen alene, vil det nok ikke ta lang tid før vi også får se denne, og de seks andre modellene som ligger i pipeline, i mer utviklede markeder, som vårt eget også.

Den aktuelle modellen er en firedørs, nesten-sedan, som måler 4615 x 2027 x 1445 millimeter.  Akselavstanden er på 2690 mm.

Vekten er ikke kjent utenfor huset, men den første motorfamilien er bensinfirere på 1,6 liter med variable ventiltider og 126 hk i normalpustet utgave eller 156 med turbo. Sekstrinns manuell er standard, men en sekstrinns dobbelclutch transmisjon kommer også.  

Men så var det rettssalen da.

Qoros har en glimrende presseavdeling også, ledet av en gammel kjenning fra Saab. På et av de første teaserbildene vi fikk, så vi en bil som het GQ3 – mens den i Genève bare het 3.

Audi hadde gått til en rettsinstans i Hamburg og antydet at siden de brukte Q på mange av sine modeller og allerede hadde en som het Q3, var ikke dette verdens smarteste navn.

Qoros fikk beskjed om å endre navnet, hvilket de gjorde. Men de sier at de er fremdeles ikke sikre på om de skal bøye seg lojalt eller gå videre med saken.

En slags «der kan du se», for i fjor dro Qoros Kia for retten, også i Tyskland, for å få Kia til å fjerne Quoros-navnet fra flaggskip-modell. Den store BMW7-klasse limousinen sto ikke i Genève, men jeg glemte å spørre om Kia faktisk har gitt seg der.

Navnekrangelen er imidlertid en bagatell. Verden har fått et nytt bilmerke som nok må tas veldig alvorlig.

Litt alvorligere enn verden tok Smart da det debuterte på slutten av 90-tallet. Ser vi på volumprodusenter er det vel det som var siste gang vi fikk noen nytt av en viss størrelse.

Jeg vet ikke om Smart noensinne har tjent penger. Mulighetene burde ligge bedre til rette for Qoros.

Les en lang Qoros-artikkel i mai-utgaven av BIL.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse
logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: