-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lett og kjapp Audi TT
Det som begynte som en samling for Golf GTI-entusiaster, har utviklet seg til en gedigen Volkswagen-jippo. Her er Audis bidrag til årets fest i Wörthersee – TT Ultra Quattro Concept.
Wörthersee er verdens største entusiasttreff for Volkswagen og Audi. Det hele begynte som et biltreff for Volkswagen GTI eiere, men har senere vokst til en arena hvor VW-gruppens tilstedeværelse stadig har blitt tydeligere.
I år har også Skoda og Seat egne utstillinger på biltreffet som avvikles fra 8. til 11. mai. i Reifnitz i Østerrike.
Audi TT ultra quattro concept kombinerer minimal vekt med maksimal sportslighet.
Med Audi ultra lettvektsteknologi og utstrakt bruk av karbon og magnesium er konseptbilen 300 kg lettere enn en vanlig TT. Det baner vei for nye løsninger i kommende produksjonsmodeller.
Dagens TT kom på markedet i 2006 og fikk en facelift i 2010. Både en S- og RS-modell er lansert, men nå vises en kanskje enda mer spennende konstruksjon; Audi TT ultra quattro concept.
Med totalvekt på 1.111 kg og en 2.0 TFSI motor som yter 310 hk med et dreiemoment på 400 Nm, kombinerer konseptbilen maksimal sportslighet med minimal vekt. Forholdet mellom krefter og vekt er 3,6 kg pr hk.
Selv om den vises som en «konseptbil», bor det mye fremtid i bilen. Under utviklingen har Audis ingeniører redusert vekten med hele 300 kg sammenlignet med en tilsvarende TT av dagens modell.
Ved å benytte rett mengde riktig materiale på rett sted, kan man få store gevinster når man skal spare vekt. Karbon, karbonforsterket plast og magnesium er noen av materialene som benyttes.
På karosseriet alene er det slanket bort 43 kg. De spesialstøpte stolene kutter vekten med 22 kg. På felgene har man spart inn 20 kg, og startbatteriet, som kun veier 4 kg, er flyttet inn under førersetet for å optimalisere vektfordelingen.
Eksosanlegg, bremser og fjæring er også skreddersydd for vektbesparelse. Men til tross for den kraftige reduserte vekten har man ikke fjernet komponenter som aircondition og elektriske vindusheiser.
Med det mener Audis ingeniører at det er fullt mulig å bygge lettere biler uten å redusere komforten. Audi TT ultra quattro concept er også et bevis på hvor stor vektreduksjon man kan oppnå når man tar i bruk nye, og enn så lenge, kostbare materialer.
Lavere vekt gir bedre ytelse. For å utnytte potensialet i den lette konseptbilen har den firesylindrede turbomotoren, foruten å bli slanket 25 kg lettere, også blitt ytterligere optimalisert.
Dreiemomentet på 400 Nm er tilgjengelig mellom 1900 og 5000 omdreininger, dermed kan ytelsene sammenlignes med en tradisjonell V8-motor.
Koblet sammen med en 6-trinns girkasse og quattro firehjulsdrift gjør Audi TT ultra quattro concept unna sprinten 0-100 km/t på 4,2 sekunder.
Det er 1,3 sekunder raskere enn tilsvarende produksjonsmodell og faktisk tre tideler kjapper enn en TTRS. Toppfarten nås ved 280 km/t – der TTRS har en sperre på 250 km/t.
Designen på Audi TT ultra quattro concept røper også den nye materialbruken. Synlige innslag av karbon i støtfangere, spoilere, panser, tak og bakluke definerer de sportslige linjene.
Sidespeilene er erstattet av små kameraer som er koblet direkte til en skjerm inne i cockpiten – akkurat på samme måte som i racingbilen Audi R18 e-tron quattro.
Audi TT ultra quattro concept vises som en konseptbil, men en slik konstruksjon er tenkelig for en liten serie av produksjonsmodellen.