-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Heftig Festival-Golf
GTI-festen ved østerrikske Wörthersee er rett rundt hjørnet. Og Volkswagen ønsker velkommen med noe helt sprøtt.
Det som startet som en klubbhelg for folk som var glade i Golf GTI har utviklet seg til en utrolig folkefest. GTI er riktignok fremdeles i sentrum, men alle som er glade i styling og flærr og kompakte hot-hatchs strømmer til. 150.000 av dem regner man med i år.
Og det er ikke lenger noe Volkswagen ønsker å holde for seg selv, nå slipper de til søstermerkene også. I hvert fall skal både Seat og Skoda ha premierer der i år. Vi kan kanskje antyde at målgruppen til Bugatti eller Lamborghini som regel befinner seg på et annet sted da.
I fjor var Volkswagen litt mer nøktern. De antydet den kommende Polo WRC-bilen og en Golf cabrio. Men det tok liksom ikke helt av.
Det kan vi ikke si i år.
Design Vision GTI – kaller de bilen (hvorfor i all verden et så sløvt navn forresten, er det ikke Mercedes som har monopol på «Vision»-begrepet i forbindelse med konseptbiler?) og her kan vi sette tjukk strek under GTI.
Det må være gøy å slippes løs i lekestuen til VW-konsernet. Ned fra hylla har de for eksempel bare hentet en av V6-motorene, 3-liters TSI, kjørbar som bare det, med 500 Nm allerede nede i første etasje – ca. 2000 omdreininger, og altså 503 hester gjennom en seks trinns DSG kasse og alle fire hjulene.
Dermed er bilen dobbelt så kraftig + 20 prosent, som den «vanlige» GTI’en. Men ikke mer eksotisk at et velutstyrt amatørverksted ville kunne bygge opp en tilsvarende.
For også chassismodifikasjonene ser ut som hyllevarer. Bortsett fra hjulene, de kommer fra konseptdesignerne og inneholder blant annet spesielle aerofoiler som suger ut den varme luften fra keramikkbremsene.
Så det er altså i designavdelingen de åpenbare endringene har skjedd. Først og fremst ved at designsjef Klaus Bischoff og hans glade gjeng har gjort C-stolpen meget tydeligere, og lagt den uttapå bilen helt ned til hjulene slik at den blir en helt selvstendig del av karosseriet.
Vi husker tilsvarende fra de franske lyn & tordenbilene som Peugeot 205 Turbo 16 eller Renault 5 Turbo. Der var det jo nettopp denne selvstendige hekken som fortalte alle som gadd å se at her snakket i serriøst.
Det visuelle budskapet er det samme her, men VW har ikke vært så radikal at de har flyttet motoren. Den ligger fremdeles på den godtatte, tradisjonsrike GTI-plassen.
Og det er slike tradisjonsting som imponerer spesielt. For ingen er i tvil om at her lukter det racing, og tøff design, men ingen er allikevel i tvil om at dette er en Volkswagen og at dette er en Golf. Og når du får øye på den minimalistiske, men allikevel åpenbare røde detaljene, klikker GTI-begrepet på plass.
Bilen er da også bygget opp på samme module MBQ-plattformen som den nyeste Golf, noe som blant annet har gitt mulighet for forhjul enda litt lenger foran.
Med 4253 er denne nøyaktig 15 millimeter kortere enn dagens GTI mens den er 57 millimeter lavere med sine 1385. Bredde har økt med 7 cm, samtidig som sporvidden også er økt både foran og bak. Dermed står den enda mer firkanta på bakken.
Innvendig er det selvfølgelig også en rekke forandringer, men den største, hvilket virkelig gir signaler på at det kanskje er noe alvor bak dette, er at de har hevet ut alle antydninger av bakseter og erstattet dem med en X-formet avstivningsstag som skal gjøre hele oppbygningen enda mer stabil.
Sa jeg racing?
Det er sågar en liten, men meget spesiell, detalj på dørene. En rød liten loop. Den minner om logoen til Porsche Cup-modellene.
Neppe tilfeldig.