-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Italiensk håndarbeid
Få har vel like mye erfaring som italienere når det dreier seg om håndbygde sportsbiler. Alfa Romeo 4C sprenger noen grenser.
Den lille italienske sportsbilen er kreert av Alfa Romeos designere, men den skal bygges hos Maserati – slett ikke noe dårlig stempel å sette på en «rimelig» toseter som skal være spydspissen når Alfa Romeo nå skal relanseres på det amerikanske markedet.
Maserati har lang erfaring med små serier, hvor roboter og kvalifiserte håndverkere fordeler oppgavene mellom seg.
Som fødested for noen av verdens mest berømte sportsbiler i en årrekke har Modena det som skal til for å bygge dem også i dag: tradisjon, teknologi og know-how, og – ikke minst – svært dyktige medarbeidere.
4 kg per hk
For å bli anerkjent som seriøs sportsbil, satte man tidlig et mål for ytelser og vekt i Alfa Romeo 4C – forholdet vekt / kraft skulle være under 4 kg per hestekraft.
LES OGSÅ: Alfa blant stjernene
Et slikt forholdstall kan man jo nå på forskjellige vis – ved å øke effekten eller ved å redusere vekten. Begge deler koster. Og bilen skulle ha en oppnåelig pris for å glede Alfaister over hele verden.
Heldigvis bestemte ingeniørene seg for å holde vekten på et minimum ved å benytte materialer som er både sterke og lette. Ved å kombinere aluminium, stål, SMC og karbonfiber klarte de å holde vekten på 895 kg! Det er ekstremt lett for en moderne sportsbil med høyt sikkerhetsnivå.
F1-teknologi
Monocoquen, eller selve passasjercellen, er laget i karbonfiber og veier bare 65 kg. I Formel 1 og annen motorsport er hver eneste monocoque håndlaget, her har Alfa satt bort produksjonen til Adler Plastic som garanterer en produksjon på noen tusen enheter i året.
Aluminium er brukt i blant annet tak-, front- og rammekonstruksjoner. Men også i bremsene, hvor kombinasjonen aluminium / jern gir en vektbesparelse (sammenlignet med jern) på 2 kg per hjul, samtidig som de øker bremseeffekten.
SMC - et komposittmateriale - er benyttet i stedet for stålplater i karosseriet. Det veier en femdel av stål og halvparten av aluminium. Selv glasset i vinduene har vært under lupen – her sparte man 15 % vekt ved å bruke glass som er rundt 10 prosent tynnere enn normalt.
Håndverk
Man legger nå siste hånd på oppbyggingen av det nye samlebåndet i Maserati-fabrikken. Her er det bygget egne samlebånd modellen, mens klargjøring og testing skjer sammen med Maseratis egne modeller.
Hver bil testkjøres 40 km av spesialister på vei, en operasjon som normalt kun utføres på eksklusive superbiler.
Produksjonstakten på Alfa 4C er 20 minutter, mens en fabrikk som masseproduserer volummodeller slipper ut en ny bil hvert femtiende sekund.
De kompetente arbeiderne hos Maserati har en snittalder på 29 år og gjennomsnittlig ansiennitet på fem år. 60 prosent av dem har utdannelse fra universitet eller høyskole, og de fleste er dedikerte bilentusiaster.
I september slippes de første bilene i Europa mens USA-lanseringen skjer i forbindelse med bilutstilling i Los Angeles i november. Det legges opp til en produksjonstakt på 3500 biler i året, hvorav 1000 er tiltenkt Europa.