-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Møller Bil Oslo Vest:
Salgs- og Markedssjef Audi
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Lynvingen
Nå legger Nissan tak på Deltavingen sin, og kobler den til strøm. Med 300 km/t i toppfart kan den vel ikke hete annet enn Lynvingen?
Nissans revolusjonære Deltawing kom dessverre ikke helt til mål i fjorårets Le Mans. Egentlig var forestillingen helt fantastisk, spesielt fordi svært få trodde på konseptet på forhånd.
Hvem i all verden kan ta en trekantet racerbil på alvor, der forhjulene ser ut som space-savers fra en Polo og sitter tettere enn øynene på Hulken?
Garasje 56
Kazuki Nakajima hadde øynene fulle av tårer da han ba om unnskyldning etterpå. Men før det hadde Deltavingen satt tider rundt 3.45 og var på høyde med flere LMP2-biler.
Nå kommer denne underlige farkosten altså tilbake. Den ble avduket i forbindelse med årets Le Mans, og er akseptert som startnummer 56 for neste års.
Med et enda mer ekstremt utseende, nå får den lavere-luftmotstands-kuppel over føreren, den får en større halefinne og blir kraftigere over bakhjulene, men fremdeles snakker vi rundt 60 cm sporvidde foran.
Men det viktigste er at den blir rent el-drevet. Riktignok kjenner vi ingen spesifikasjoner for drivlinjen ennå, og vi vet heller ikke hvordan de skal «fylle tanken», det eneste som er sagt er at den skal bruke et system tilsvarende det man finner på racingutgaven av Leaf, Leaf Nismo RC.
Over 300 km/t
Av en eller annen grunn har Nissan rotet det til ved å gi bilen et helt umulig navn. Nissan ZEOD RC heter den, og jeg går ut fra at det ikke overrasker når jeg forteller at dette er et akronym.
Zero Emission On Demand Racing Car betyr disse bokstavene, hvor «on demand» finnes har jeg vanskeligheter med å forstå.
Men det har kanskje noe med etterfølgeren å gjøre. For Nissan forteller også at deler av det elektriske systemet er komponenter som skal testes ut før Nissan er klar med en ren LMP1 bil. Det vil da bli en skikkelig hybrid, som skal møte hybridene fra Porsche, Toyota og Audi (og kanskje andre?) – og der kan vi kanskje se for oss at det blir ren eldrift «on demand»?
Dette med verdens raskeste el-racer er selvfølgelig vel og bra. Men for meg vil disse bilene for alltid være de sprøeste, og samtidig mest forfriskende, innslagene i en stadig mer steril og uniform racingverden. Så er det det samme for meg hvordan drivlinjen ser ut.
Se avdukingen på Le Mans her: