-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Debut på ny plattform
Den kommende XC 90, som lanseres høsten 2014, blir den første bilen som bygges på Volvos nye plattform, kalt SPA, Scalable Product Architecture.
En rekke nyutviklede sikkerhetssystemer vil være på plass i den nye Volvo XC 90 når den lanseres om ett og et halvt år. Vi har allerede nå fått prøve protypene av disse systemene på Volvos testbane på Stora Holm ved Gøteborg.
Den nye plattformen, med betegnelsen SPA, Scalable Product Architecture, innebærer at de fleste Volvo-modellene kan bygges på den samme produksjonslinjen uavhengig av bilstørrelse og drivlinje.
Sikkerhet i front
Først ut, senhøsten 2014, er altså XC 90, naturlig nok ettersom den i dagens bilverden må betraktes som overmoden – den kom på markedet i 2002.
Volvo Car Group har ikke tenkt å gi slipp på sin tetposisjon når det gjelder sikkerhet i biler. I øyeblikket ligger hele fire av de nye sikkerhetssystemene an til å bli «verdens første» i sitt slag når XC 90 slippes på markedet.
Når vi sier «i øyeblikket» er det fordi det er en mulighet for at andre bilprodusenter, for eksempel en av de tyske, har lansert tilsvarende systemer innen den tid.
I mørket
Det har gått fem år siden Volvo lanserte Active City Safety, systemet som automatisk bremser og stopper bilen hvis det oppstår fare for kollisjon med fotgjenger eller forankjørende bil i bytrafikk. Nå er Volvo i ferd med å videreutvikle dette slik at det også fungerer i mørket.
Ikke bare at det skal gjenkjenne fotgjengere, men i prinsippet er den tekniske funksjonen ganske lik for at et slikt system også kan «lese» at en elg, hjort eller en hest er i ferd med å krysse kjørebanen foran bilen i mørket.
Kombinasjonen kamera og radar er en fellesnevner for flere av de nye sikkerhetssystemene. Takket være raskere og smartere kameraer med høyere oppløsning samt avansert eksponeringskontroll skal disse systemene nå fungere pålitelig også i mørket.
Elgtest i praksis
Viltulykker er et stort internasjonalt trafikkproblem. Hvert år blir det rapportert over 100.000 viltulykker til sammen bare i de tre landene Norge, Sverige og Canada. Omtrent 15 prosent av disse omfatter påkjørsel av elg.
Volvos nye system kalt «Animal Detection» oppdager dyr både i dagslys og mørket, og sørger for at bilens bremser automatisk. Bremsekraften er avhengig av den beregnede avstanden til viltet.
Hvis en elgkollisjon inntreffer ved 100 km/t er det over 70 prosent risiko for at det oppstår alvorlige skader. Har derimot kollisjonshastigheten blitt bremset ned til 70 km/t eller lavere, er risikoen for alvorlig skade vesentlig lavere.
Les også om Volvos omfattende modellfornying.
Førerløs styring
Styreassistanse, eller førerløs styring, inngår i to av de nye systemene. Det ene oppdager at bilen er i ferd med å nærme seg veikant eller autovern, og styrer bilen inn i veibanen igjen. Er det overhengende fare for at bilen kjører av veien, sørger systemet først for å bremse farten.
Det andre systemet som inkluderer førerløs styring, er neste generasjon adaptiv cruise control. I tillegg til å holde avstanden til forankjørende bil sørger systemet for å holde egen bil i kjørefeltet. Denne teknikken bidrar til sikrere og mer avslappet kjøring i monotone situasjoner.
Car 2 Car
Bil-til-bil-kommunikasjon har vi fått demonstrert ved ulike anledninger gjennom de seneste fem-seks årene, men slike systemer har ikke tatt av ennå, blant annet på grunn av mangel på enighet om en entydig internasjonal standard for kommunikasjonen.
Nå gjør Volvo et forsøk på å ha et system klart til den kommende XC 90, nettopp fordi det er inngått en avtale om standardisering gjennom konsortiet Car 2 Car Communication, som Volvo er medlem av.
I USA, som er et viktig marked for XC 90, skjer 6 prosent av alle bilulykker og 3 prosent av dødsulykkene på glatt underlag. Tallene viser også at 10 prosent av alle dødsfall som skjer i vei- og gatekryss, er resultat av kjøring på rødt lys.
Hvis kjøretøyene kan «kommunisere» med hverandre, altså at de utveksler informasjon med hverandre og med trafikkmiljøet, åpner det seg nye muligheter for å redusere ulykkene.
Blant eksemplene hvor slike systemer kan bidra til sikrere eller mer komfortabel kjøring, er informasjon om optimal hastighet for å få «grønn bølge» og informasjon om værforholdene for å være forberedt på glatt vei.
En rekke muligheter åpner seg for å få varsel om hendelser noen hundre meter foran eller bak bilen, for eksempel varsel om at utrykningskjøretøy nærmer seg, varsel om at kjøretøyet foran plutselig nødbremser, varsel om havarerte kjøretøy eller varsling av veiarbeid eller kø.
Førerløst
Førerløs parkering er ikke lenger forbeholdt James Bond. Med den kommende XC 90 kan du stige ut av bilen foran konserthuset, aktivere parkering fra din smart-telefon og se at bilen forsvinner førerløst rundt hjørnet.
Etter konserten trykker du på «pick me up»-funksjonen på telefonen, og bilen kommer tilbake til samme sted hvor du steg ut. Du tror det ikke før du ser det.