-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Velkommen tilbake, Datsun
Etter mange måneder med rykter ble den første nye Datsunen på mange tiår presentert i Gurgoan, India, i dag.
Det har lenge vært kjent at Nissan ville ha sin egen Dacia. Et «billigmerke», i første omgang reservert for bestemte merker.
For Nissan var det egentlig ganske enkelt å finne et navn til bilen. Datsun er fremdeles en merkevare som lever i manges bevissthet, og det er ikke noe negativt forbundet med det – etter så lang tid.
I Norge ble for eksempel den siste Datsun registrert i 1981, etter det var det Nissan-navnet som hadde overtatt.
Men det blir jo litt merkelig å høre at Datsun vil bli det tredje merket til Nissan Motors, sammen med Nissan og Infiniti. Datsun er jo konsernets første merke, de to andre har kommet til lenge etterpå.
I Norge var Datsun et viktig produkt, på mine lister ble det registrert til sammen 81.301 nye personbiler av det merket fra de første syv ble registrert i 1960. Dessuten er det ikke så få varebiler der heller, så vi er oppunder 90.000 biler.
Her får du et lite historisk tilbakeblikk
Det vil nok ta en tid før vi ser Datsun på registreringsstatistikken igjen også. Riktignok har Dacia dukket opp, selv om den også skulle være forbeholdt markeder som ikke akkurat ligner det norske, og Datsun-budskapet er det samme.
Først India med en gradvis oppbygging av nettet i 2014, deretter Indonesia, Russland og Sør-Afrika på slutten av neste år. I India vil prisen bli tilsvarende 6.700 dollar – midt inne i det segmentet som utgjør 60-70 prosent av Indias personbilsalg.
Bilen er en pregløs, femseters hatchback – ikke så langt unna for eksempel Hyundais i10 eller den nye YL7 fra Maruti Suzuki –Datsuns største konkurrenter.
Målene er 3,78 meter lang, 1,64 meter bred og 1,49 meter høy. Akselavstanden er 2,45 meter. Motoren er Nissans 1,2-liter koblet til en femtrinns manuell kasse.
Mobil dokking-stasjon er vel egentlig den eneste uvanlige biten av spesifikasjonene, men også på disse markedene begynner jo folk å bli ganske smartfon-avanserte.
Nissan har endelig innsett at de er nødt til å gjøre noe med profilen sin i India. De selger bare 1,5 prosent av det store 2 millioners markedet der.
Denne nye modellen, som forresten heter GO, blir bare den første av flere. Når salget starter neste år, vil også Datsun-modell nummer to være på plass, og en tredje modell er planlagt for 2016.
Men det er ikke bare bilmodeller de må jobbe med. Maruti Suzuki har 1200 forhandlere i India, Hyundai har 350. Og det er disse to som selger det aller meste i det aller største segmentet der.
Nissan har bare 100 forhandlere, men nå forteller planene at de tar sikte på 300. Men de har ikke sagt noe annet om markedsandelen enn at Carlos Ghosn – Renault/Nissan-sjefen – antydet ved avdukingen i dag at han vel ser for seg 10 prosent.
Om han mente 10 prosent av segmentet eller 10 prosent av totalen er imidlertid noe uklart.