-
Motor-Trade AS:
Takstmann / Bruktbilkoordinator
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Produksjonsleder og Verkstedsupport
-
Bilskadesenteret Telemark AS:
Billakkerer
-
OFV:
Leder for kjøretøydata
-
Møller Bil:
Junior Business Controller
-
Møller Bil Jessheim:
Markedssjef Volkswagen personbil
-
Møller Bil Haugesund:
Bilmekaniker
-
Toyota Voss A.S:
Bilmekanikar
-
VerkstedGrossisten:
Lager- og Deleselger
-
Bavaria Norge:
Salgskonsulent
-
Helios:
Salgs- og supportmedarbeidere
-
Toyota Sotra AS:
Salgskonsulent
-
Volmax:
Administrerende direktør
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Produksjonsleder verksted
-
Nesbyen Auto AS:
Servicemarkedssjef
-
Bilimportørenes Landsforening:
Leder for kommunikasjon og myndighetskontakt
-
Svalbard Auto AS:
Mekaniker for personbil
-
Tryg:
Salgssjef i bilkanalen Enter og Tryg Forsikring
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Personlig servicetekniker
-
If Skadeforsikring:
Teknisk inspektør, Storbil og Maskiner
-
Toyota Insurance Services:
Network Account Manager
-
HTS Packline:
Junior selger
-
Stangeland Maskin AS:
Lakkerer med fagansvar
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger Varebil
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Billakkerer, Risløkka
-
Bilia Norge AS:
Biloppretter, Røyken
-
Vågsbygd bilverksted AS:
Biltekniker/mekaniker
-
Odda Bilsenter AS:
Teknisk leder
-
Odda Bilsenter AS:
Bilmekaniker
-
Werksta Bergen:
Bilskadetakserer
-
Jæger Automobil AS:
Bilskadetakserer
-
Toyota Bilia AS:
Key Account Manager
-
Quipd AS:
Teknikere
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Mercedes på golfbanen
Mercedes-Benz er klar for ball-og-kølle med en golf cart fra Tron.
Egentlig har jeg litt problemer med spons. Jeg trodde for eksempel at BMW var golf og noe vintersport, at Audi var alpint, at Volvo var seiling og at Mercedes-Benz var fashion.
Siden jeg tok feil av Mercedes, tok jeg antakelig feil av hele rekka. Ikke akkurat viktig det, men la meg i hvert fall slå fast at Mercedes-Benz også er golf.
De har vært det siden 1990, leser jeg på en av deres hjemmesider og er «the official patron of the PGA tour».
Dessuten sponser de høyre brystet til en køllesvinger som heter Adam Scott (hans venstre er sponset av Uniqlo – japanske klessalg-kjede, ekspanderer fortere enn noen andre, til og med i Kina!).
Og de har spurt sine golf-venner om hvordan fremtidens, eller den ideelle, golf carten skulle se ut.
Nå har Mercedes-Benz vist frem resultatet, og det er åpenbart at i tillegg til et ganske futuristisk utseende, så er dette en S-klasse krympet til golfbane-akseptabelt. For her er det luksus slik bare Stuttgart får det til.
Eller kanskje heller Carlsbad, California. Det var ved Mercedes-studioet der denne solcellebilen ble designet og bygget – klar til presentasjon ved årets British Open på Muirfeld-klubben i Skottland.
Inne i carten har du en stikke til å manøvrere med – det spiller ingen rolle hvilken side føreren sitter på – på den annen side kan det jo kanskje fort bli kamp om stikka. En rekke berøringsskjermer kontrollerer ting som air condition, eller infotainmentpakka.
Setene er oppvarmet eller nedkjølte og de har selvfølgelig Airscarf-løsningen. Et head up display gir deg alle informasjoner om banen du er på, rett i ruta. Der kan du også hente opp værvarsel eller vindretning eller beregne neste skudd – eller hva det heter.
Og selvfølgelig har du direkte kontakt med både klubb-huset og andre kjøretøy ute på banen.
Den har til og med en «Fore» knapp!
Fore???
Det løste seg også. I følge ordlisten til Norges Golfforbund er «FORE ! varselrop til spillere eller andre på banen om at det er fare for at de kan bli truffet av en ball.»
(Du vil forresten ikke tro hva Chip er i følge den samme listen – ikke akkurat det du kjenner med «putt i kortet med chipen mot deg». Du vil forresten ikke tro hva putt betyr heller.)
Teknisk er det navmotorer som sørger for fremdriften, drevet av batterier som entes lades (kjapt) av plug-in eller (cloud-treigt) av solceller på taket.
Gordon Wagoner, MBs designsjef, sa ved presentasjonen noe i retning av: «Hvorfor ikke se på en golf cart som en bil, og bygge den som en golf-bil?»
Det er flere svar på det, først og fremst at Volkswagen allerede bygger en Golf bil. Men det er mulig at de som liker å slå et slag også gjerne slår et slag for en ny generasjon golf carts?
Jeg kunne godt tenkt meg en slik på stranda eller i sommer-Oslo – og det er selvfølgelig fordi jeg egentlig er litt fjern i forhold til denne edle sporten.
La meg nøye meg med å si at da filmen Caddyshack – om miljøet i en golf-klubb - kom i 1980 fikk den en norsk tittel: «Høl i hue». Jeg kunne ikke vært mer enig.