-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Når fornuften vinner
Det er ikke mange overraskelser med Skoda Octavia stasjonsvogn. Men fornuftig er den.
Designspråket startet med Rapid, og det er ikke lett å se forskjell på de to søskenmodellene ved første øyekast. Slikt har vi jo blitt vant til hos konsernfetter Audi også.
Men Octaviaen er altså større enn Rapid, og større enn de aller fleste – om ikke alle – i sin klasse. 610 liter bagasjerom og benplass i baksetet konger verdig, er ting mange setter pris på.
Baksetene legges ned med et napp i håndtaket i bagasjerommet, men gulvet blir ikke flatt. Det sørger det senkede bagasjeromsgulvet for.
Det er ingen skam å sitte foran heller. Interiør og dashbord har en forbilledlig layout. Her er alt hvor man forventer at det skal være.
Knappene til klimaanlegget er kanskje litt små, men ellers er alt meget lettnavigert og brukervennlig. Særlig den åtte tommer store infotainment-skjermen er en fryd.
Grått
Sittekomforten er absolutt godkjent, og det er lett å justere ratt og sete til en meget god sittestilling.
Ute på veien kjører Octavia med lavt støynivå, og DSG-girkassa gjør kjøringen behagelig og effektiv. Men i de første sekundene fra stillestående virker den litt seig før den kommer i gang.
Rundt vår testrute fikk vi et forbruk på 0,53 liter per mil, hvor mesteparten av kjøringen var på variert landevei. Det er et greit resultat, men det ligger en del over de 0,4 literne Skoda selv påstår Octavia skal nøye seg med.
Godt utstyrt
Komfortnivået er bra, men det kan slå litt i understellet over harde kanter og humper. Kjøreegenskapene generelt er på den trygge siden. Ingen overraskelser, verken positivt eller negativt.
Bilen vi kjørte hadde fått med seg mye fra utstyrslisten. En Octavia Elegance starter på 294.000 kroner, men denne bilen har utstyr som delskinn-seter, navigasjon, trafikkskiltregistrering og metallic-lakk. Det gjør at prisen spretter opp i 344.050 kroner.
Likevel, det er ingen sjokkpris for en bil med så mye plass og såpass bra med utstyr.
Det er ikke mye å utsette på Skoda Octavia. Litt treg girkasse fra stillestående, og et noe enkelt hjuloppheng på bakakselen står som de eneste negative notatene i blokken.
På plussiden kommer plassen, utstyret, interiøret og drivverket ellers. Octavia er nok ikke det spenstigste valget i klassen, men det er absolutt blant de tryggeste.
Fakta Skoda Octavia stasjonsvogn 1,6 TDI DSG EleganceKonkurrenter: Toyota Auris, Opel Astra, Ford Focus, Volkswagen Golf, Kia Cee'd og så videre ...
Motor: | 4-sylindret turbodiesel, 1598 ccm |
Effekt: | 77 kW (105 hk) v/3000 o/min. |
LxBxH: | 465 x 181 x 146 cm. |
Akselavstand: | 268,0 cm. |
Egenvekt m/fører: | 1337 kg. |
Bagasjerom: | 610-1740 liter (VDA). |
Aks. 0-100 km/t: | 11,1 sek. |
Toppfart: | 191 km/t. |
Snittforbruk: | 0,40 l/mil. |
CO2: | 104 g/km. |
Pris billigste: | kr 294.000 |