-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Et streif av 2CV
Citroën skal for andre gang vise en konseptbil de kaller Cactus. Denne gangen er den mye nærmere produksjon.
OPPDATERT MED STORT BILDEGALLERI
Jeg hadde bestemt meg for at JEG skulle i hvert fall ikke la meg rive med av bilfabrikkenes sleipe forsøk med å slippe ett og ett teaserbilde eller -video før de ga oss hele pakka.
Men så forteller Citroën at de skal vise Cactus i Frankfurt, og dermed er jeg solgt.
Dette er nemlig et av de mer spennende prosjektene i bransjen for tiden. Det dreier seg ikke om en enkelt konseptbil (som heter akkurat det samme som den de viste i Frankfurt i 2007) men om en idé om at bilen faktisk kan bli litt enklere og lettere igjen.
Kanskje også billigere.
Nøkternt
Halvparten så mange deler var det de hadde gått ut fra da de gjorde Cactus for seks år siden. Og om stilen da var så überfunky at den vanskelig kunne aksepteres inne hos en bilforhandler, har vi for det første blitt litt mer avanserte i smaken siden den gang. Dessuten kan vi trygt regne med at den er ganske modifisert nå.
Citroën har lenge snakket om noe de kaller C-linjen, som skal ligge under de vanlige modellene, akkurat som DS ligger over.
Det er med andre ord en bil som skal være en Skoda-kunde-bil, og nærme seg nedre sjikt som Dacia (og snart Datsun) representerer.
Her er en som sier ja takk. Gi meg når som helst et interiør du kan rengjøre med høytrykk, som i Twizyen min, i stedet for skrapbare finerer og hullbare stoffer.
Ikke så lett
Om Citroën vil gjøre noe mer ut av produksjonsplanene sine på Frankfurt-utstillingen aner jeg ikke. For eksempel kan «godt informerte» fortelle at bilen faktisk skal hete E3 – altså E i tredje, eller E Cube – men det stemmer i hvert fall ikke med filosofien om at dette skal være enkelt.
Og vi kan jo bare se på klesmerket D Squared, ikke akkurat enkelt verken å skrive eller si.
Men E skal altså i så fall bety Entry eller Essential eller ??? – vi får se.
Franske blader – l’Auto Journal hadde bilen på forsiden allerede i juli – sier at den skal i produksjon neste år, at det blir en liten SUV på firemeterogtjue og at den skal koste 12.000 euro. Det er så vidt du får en Smart Fortwo for det.
Differensiering
Slik det da ser ut er det Peugeot som skal slåss mot main stream merkene, mens Citroën skal slåss oppover med DS, og nedover med C-linjen. Dessuten skal de vise at de er mer giret mot nisjemodeller enn selv BMW.
DS3 Cabrio Racing er et eksempel. Vent deg flere modeller som blir bygget i meget begrenset opplag – 200 – 400 eksemplarer.
Gruppen brenner fremdeles 200 millioner euro hver måned, og selv med et statlig lån på 7 milliarder begynner ting virkelig å haste. Men noe ekteskap med, for eksempel, GM, skal vi nok ikke vente oss.
En bil som Cactus viser at de både har mot og vilje til ikke bare å klare seg på egen hånd, men også til å kunne finne sine egne veier.