-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
In your face!
Å si at Lexus-konseptet, LF-NX, skapte delte meninger i Frankfurt, er ikke akkurat noen overdrivelse.
Det er mulig man må kunne lese konsepter. Men for meg var den moderat-størrelse konsept-SUVen hos Lexus et praktfullt innslag. Fronten alene – og jeg kan egentlig ikke fordra trådsnelle-frontene deres, var så overdrevet at det var bare å gi seg ende over.
Resten av bilen fulgte samme oppskriften.
Men når du tenker over det, grepet er fullstendig logisk. Hva er det vi har i denne klassen? X3 og Q5 som er så perfekte at kjeven går av ledd når du gjesper. Vi har riktignok Evoque også - det eneste skikkelige forsøket på å være litt annerledes. Men ellers er det hele ganske konformt.
Avant garde
Han sier det selv, Nobuyuki Tomatsu, som var designsjef for prosjektet: - Her ønsket vi å legge breisia til, slik at konkurrentene ender opp med å se gørrtriste og kjedelige ut.
Det har han jommen greid. Her har han til de grader ut-Evoquet selv Evoque med noe som er både atletisk og avant garde.
Nå lover ikke Tomatsu at dette er en nesten produksjonsklar bil. Den er tegnet i Japan og USA med det for øye at man skal utfordre et europeisk publikum som egentlig er vant til ganske snille soft-road prosjekter.
- Her har vi kastet oss uti det, tatt en sjanse, og vi håper selvfølgelig på positive reaksjoner. Får vi det, ser jeg ingen grunn til at denne ikke kan bygges.
(Du kan trygt regne med min stemme!)
LES OGSÅ: Designperle?
Overdrevet
Det er ikke bare grillen som er overdrevet. Langs sidene finner du boomerang-profilen langs skulderlinjen, og du finner overdrevne profiler lavt nede, men det hele ender opp i et inntrykk av muskler og bevegelse. Bak er trådsnelle-temaet igjen repetert rundt lysene.
Interiøret er selvfølgelig enklere å lage dramatisk – og enklere å svitsje tilbake til noe konvensjonelt når ting når produksjonsstadiet. Men mørkt grått pluss gult blir slett ikke galt, og et minimum av betjeningsorganer kan bare applauderes.
Slik bilen står her er den drevet av det samme hybridsystemet som man finner på IS 300 h. Med andre ord snakker vi om forhjulene som drives av en kombinasjon av 156 bensinhester fra en 2,5-liter og en del hester fra en elmotor, slik at vi disponerer 200 hester totalt.
- Men dette er bare for å ha noe, sier Tomatsu. - Du skal slett ikke se bort fra firehjulsdrift når, jeg mener hvis, denne bilen skal bygges.
De som kjenner Lexus vil forresten legge merke til at «musen» som betjener den store skjermen, er erstattet av en meget enklere, Audi-type, fingertupp touchpad.
Akkurat den kan vi nok regne med allerede har fått produksjons-GO.
La oss håpe det ikke tar for lang tid før hele bilen får det også.