Smart : Smart bilglede for fire - BilNorge.no
img
img
img
img
img
img
img
def bilnytt biljobb Bil FirmaBil YrkesBil Motorbransjen Default forside meny
bilde
img img img img img img
50 bilder i galleri
Smart bilglede for fire
Neste år venter vi endelig en ny modell fra Smart. En fireseter. Setter du på noen dører på konseptbilen de viste i Frankfurt, nærmer vi oss kanskje.
Biltester:
bsgif Biltester
Norges største samling biltester fra bladet Bil (1996-2019).

Twitter RSS
bsgif

Samtidig som Mercedes-sjefen forsikrer at han ikke har noen intensjoner om å nærme seg Mini-miljøet (enda så morsomt de hadde det der i Frankfurt, med «etterjobbfest» for publikum på standen hver ettermiddag) vet vi at Smart endelig er i ferd med å komme med noe nytt.

Vi vet også at det klarer de ikke på egen hånd, de skal jobbe sammen med Renault om ny plattform. Ryktene snakker om hekkmotor – det var grunnen til at noen fant meg ganske langt nede i forsøket på å titte under, men det var ingenting av betydning å se der.

Akkurat denne bilen brukte drivlinjene fra den elektriske Smarten (som fremdeles ikke er kommet til Norge – utrolig sløvt!) og avslørte ingen spennende hemmeligheter.

Gledesspreder
Men slik den står på utstillingen er det helt opplagt en bil som bringer smilet frem og som får oss til å lengte tilbake til gamle buggies på Fiat-basis. Eller minnes moderne antydninger, som up! Buggy. 

Akkurat der må vi nok nøye oss med søte drømmer.

Og egentlig er kanskje ikke dette Smart-konseptet spesielt overraskende. Vi har møtt medlemmer av akkurat denne slekten før, Smart for-us i Detroit i fjor og Smart forstars i Paris sist høst.

Denne nye, som altså ikke heter forjoy, men fourjoy, virker litt mer voksen, men byr oss fremdeles på en veldig 3D front som er pepret med muntre fregner og der for eksempel frontlyktene understreker 3D-preget ved at de er helt uten lykteglass.

Plastic Fantastic
Det er selvfølgelig interiøret som fanger mest oppmerksomhet – fordi det verken er dører eller tak som stenger for innsikten. Innsiden er i veldig stor grad «plastic fantastic» i positiv forstand, med seter som har fantastiske kurver og som henger ut fra midtkonsollen.

Baksetet er en overdådig benk som gir et overklasse-lounge inntrykk mens området som føreren har foran seg igjen gir en skikkelig dybdefølelse, med en bikube-struktur men med et instrumentpanel av transparent plexiglass der åpningen til pad’er og instrumenter er frest ut.

Hva skal jeg si: perlehvitt møter plastikk møter aluminium møter krom. Det verste er at det blir ikke bling, det blir faktisk nesten premium.

Livsstil
Så er det livsstilelementet da, som man innimellom blir kvalm av. Et elektrisk longboard – for den siste kilometeren etter at bilen har gått tom for strøm? – og et par hjelmer i bagasjerommet.

Og for å avslutte med det konkrete: denne bilen er 349 cm lang og 149 cm høy. Men en bredde på 198 cm gjør den for det første for bred til å leke lettvint bil i bytrafikk (en svingdiamter på 9,1 meter tyder på at den er ment som grei bybil) – og for det andre at den ser alt for bred ut. Det blir helt gærne forhold mellom viktige mål.

Hjulene er også såpass voldsomme at det begynner å bli litt traktorpreg her, i stedet for lekkert og lett inntrykk.

Men jeg er allikevel ganske sikker på at når de lanserer den nye modellen, sammen med Renault-søsteren, er ikke bare dørene på plass – det er også proporsjonene.

toolbar_print.gif Printervennlig versjon   toolbar_mail.gif Tips en venn   Del på facebook   twitter   tilbake.gif  Tilbake til forside
annonse

logotest
Påmelding til daglig nyhetsbrev.
  
   
pix pix pix
pix pix pix pix
pix     pix
 
pix     pix
pix     pix
   
pix     pix
pix     pix
pix   pix

 
Annonse: