-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Et snev av grønt
Hybridbiler er drivstoffgjerrige - i hvert fall på papiret. Vi lot en av de ferskeste i klassen, Volkswagen Jetta, få bryne seg på en nesten like fersk rival i praksis, Toyota Auris, med velprøvd og velkjent teknikk under skallet.
Først publisert i Bil 8/9-2013.
Myndighetenes avgiftspolitikk premierer lavt forbruk gjennom avgiftsberegningen på nye biler. Her har hybrider en fordel fordi den elektriske motoren som jobber i tillegg til forbrenningsmotoren sørger for lavere totalt forbruk. Hybrid-driften kommer gunstig ut i den kjøresyklusen som enn så lenge ligger til grunn for EU-godkjenningens CO2-tall.
Snusfornuftige og «kjedelige» miljøbiler trenger ikke være ensbetydende med manglende reaksjon på speedometeret hvis vi vil bruke høyrefoten aktivt. Det er denne testens to deltakere et bevis på. Spesielt Jetta viser imponerende tall i våre akselerasjonsmålinger.
Begge disse bilene er basert på parallellhybridprinsippet, hvor en forbrenningsmotor og en elektrisk motor kan brukes samtidig eller hver for seg. Forbrenningsmotoren sørger for å lade en batteripakke som gir strøm til elektromotoren.
Begge bilene har bensinmotor som drivkilde: Auris en 1,8-liter og Jetta en 1,4-liter. Begge bilene har automatgir, men av to helt ulike typer. Auris har elektronisk, trinnløst gir, såkalt e-CVT. Jetta stiller med konsernets velkjente 7-trinns DSG-kasse.
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Volkswagen Jetta
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Volkswagen Jetta