-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Toyota Auris
Hybridbiler er snille i matfatet – i hvert fall på papiret. Er den grønne profilen like klar i praksis, altså ved vanlig kjøring i hverdagen? Vi lot en av de ferskeste, Volkswagen Jetta, få bryne seg på en nesten like fersk rival, Toyota Auris, med velprøvd og velkjent teknikk under skallet.
Når det gjelder valg av elmotor er tilnærmingen ulik hos de to produsentene. Toyota benytter en likestrøms (DC) permanentmagnetmotor med ytelse 60 kW, som sammen med forbrenningsmotoren gir et velprøvd drivverk med samlet ytelse på 136 hk.
Vi har sagt det før, og gjentar det gjerne: Designerne fikk virkelig sving på blyanten da de tegnet den nye Auris. Fra å være et langt gjesp, fremstår den med friske sportslige linjer, hvor spesielt fronten bidrar til det vellykkede eksteriøret.
Interiøret følger dessverre ikke opp de friske takter fra den utvendige designen.
Aluminiuminnrammingen av et par områder på dashbord og midtkonsoll er ikke nok til å gi førermiljøet et moderne preg. Helhetsinntrykket av sjåførens arbeidsplass er et stykke fra å kunne kalles lyst og trivelig.
Ikke fullkommen
Et ankepunkt mot mange av Toyotas modeller har vært at sittestillingen har blitt et kompromiss på grunn av avstand mellom henholdsvis sete/pedaler og sete/ratt. Vi skal ikke mase mer med det her, men bare nevne at vi ønsker oss noe rausere lengderegulering av rattet før vi vil gi sittekomforten toppkarakter.
Chassiset med hjuloppheng og fjæring har helt klart fått en oppstrammer fra forrige modell, og i tillegg til at karosseriet har blitt lettere og stivere, fremstår nye Auris med bedre kjøreopplevelse enn før. Derimot når ikke styrefølelsen opp til Jettas nivå. Den er for lett på rattet til å gi god tilbakemelding fra underlaget.
Solid nivå
Utstyrsnivå Executive, som koster 29.000 kroner mer enn basisnivået Active, inneholder mange godbiter. For eksempel adaptivt lys med automatisk blending, navigasjon, ryggekamera, og parkeringsassistent. Det store glasstaket, som koster 5300 kroner ekstra, sørger for å bringe lys inn i kupéen – men senker takhøyden så mye at det er ukomfortabelt å sitte i baksetet hvis du er høyere enn 170 cm.
I dette laget er det Toyota Auris Hybrid som representerer fornuften. Det skyldes for det første at den har et mer moderat forbruk enn Jetta, med andre ord mer markert miljøprofil. Dessuten er den mer anvendelig og fleksibel i daglig bruk ved at én eller begge bakseteryggene kan legges ned for å kunne tilpasse lastevolum etter behov.
Men hybridløsningene har også en bakside: Ingen av de to bilene er godkjent for å trekke tilhenger. Sånn sett er ikke dette biler for «det norske hyttefolket».
LES VIDERE:
- Innledning
- Toyota Auris
- Volkswagen Jetta
- Vårt valg
- Testvurdering og poeng Toyota Auris
- Testvurdering og poeng Volkswagen Jetta