-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Unngår fotgjengeren
Toyota lover at delvis selvkjørende biler vil introduseres allerede i 2015. BilNorge.no har testet to nye systemer.
Jakten på selvkjørende biler fortsetter, men inntil videre handler det i størst mulig grad om å assistere, og ikke ta over kjøringen.
Toyota tar satsingen ett steg videre.
Jeg sitter bak rattet i en Toyota Prius, og får beskjed om å gi full gass opp til 70 kilometer i timen. Plutselig kommer en fotgjenger ut fra venstre.
Uten at jeg foretar meg noe, bremser bilen ned, og svinger nok til høyre slik at bilen unngår å treffe fotgjengeren.
Videreutvikling
Pedestrian-avoidance Steer Assist kaller Toyota systemet som skal bidra til å unngå ulykker i tilfeller hvor automatisk bremsing ikke alene er tilstrekkelig, slik som når bilen kjører for fort eller en fotgjenger plutselig befinner seg i veibanen foran bilen.
Når bilen registrerer fotgjengeren vil den først varsle føreren via en lampe på dashbordet om faren. Deretter vil den gi et lydsignal, og gjøre bremsene klare til å brukes.
Skulle du fortsatt ikke se fotgjengeren, og en ulykke ikke kan unngås, vil bilen bremse kraftig ned, samtidig som den styrer unna.
Systemet er en videreutvikling av Pre-Collision systemet som ble introdusert på Lexus LS.
Frem mot 2015 skal systemet integreres på flere plattformer, og vil komme på en rekke av Toyotas modeller – fra da av vil det også leveres med det nye antipåkjørselssystemet.
Kjører selv
I likhet med andre bilprodusenter jobber også Toyota med mer selvkjørende biler.
LES MER: BMW SOM KJØRER SELV
Det første av disse systemene som vil komme i produksjon er det Automated Highway Driving Assist (AHDA). Det kombinerer to ting, nemlig en adaptiv fartsholder som kommuniserer med andre biler, og et videreutviklet system som leser veimarkeringer og sørger for at bilen holder seg innenfor.
Mens tradisjonelle adaptive fartsholdere sørger for å holde avstanden til bilen foran ved hjelp av radar eller kameraer, bruker Toyotas nye system informasjon fra andre biler på veien. Informasjonen fra bilen som ligger foran, inneholder hastighet, akselerasjon, brems eller hastigheten som holdes.
BilNorge.no fikk systemet demonstrert på motorveien utenfor Tokyo, og selv i et ganske komplisert trafikkbilde fungerte det overbevisende, og tillot føreren å slippe rattet i det vi kjørte inn på motorveien – og deretter kjøre så godt som helt uten assistanse.
Systemet er ikke ulikt det som Mercedes nå har introdusert på sin nye S-Klasse.
Japansk system
Som med alle standarder, er heller ikke dette systemet helt uten samarbeidsutfordringer. For mens amerikanske myndigheter og en del andre bilprodusenter opererer på 5,9 GHz-båndet, bruker Toyota og andre japanske produsenter 700-MHz.
Det finnes imidlertid forum for utvikling av denne type teknologier, og Toyota lover at dette er utfordringer som vil bli håndtert i god tid før et system skal være på plass.
En større utfordring enn fintuningen av systemet er imidlertid lovgivninger knyttet til biler som kjører selv - der er det mye som står igjen fortsatt.
Sjekk Toyotas video som viser hvordan systemet fungerer: