Dekk kan spare drivstoff

Miljøvennlig bilkjøring handler ikke bare om å kjøre en bil med lavt drivstofforbruk. Dekkvalg er også en viktig faktor.

Publisert Sist oppdatert

Lettrullende vinterdekk bidrar til å redusere forbruket – og piggteknikken i piggdekk spiller en viktig rolle for å redusere veislitasjen. Støysvake dekk reduserer dekkstøyen på gater og veier, også det et viktig miljøspørsmål.

Flertallet av bileierne har sikkerhet som første prioritet når de velger nye vinterdekk. Mange eiere av miljøvennligere biler med lavt drivstofforbruk tenker ikke over at dårlige vinterdekk kan øke drivstofforbruket betydelig.

Nye vinterdekk med de siste tekniske innovasjoner har en helt annen drivstoffeffektivitet enn gamle vinterdekk. Foruten sikre vinteregenskaper, er det derfor smart å finne ut hvor lav rullemotstand de nye vinterdekkene har.

- Dekk med lav rullemotstand sparer opptil en halv liter drivstoff pr. 10 mil, forteller produktsjef Fredrik Hauge i Nokian Dekk.

Dersom man kjører ca. 1.000 mil i løpet av vinteren, og man regner med en snittpris på 14 kroner literen for blyfri 95 oktan, så vil de lettrullende vinterdekkene redusere bensinutgiftene med rundt 700 kroner i løpet av vintersesongen.

Om vi går ut fra at vinterdekkene kan brukes i fire sesonger, så blir besparelsen totalt ca. 2.800 kroner.

Det nye piggfrie vinterdekket Nokian Hakkapeliitta R2 er et godt eksempel på et lettrullende vinterdekk. Dekket har vunnet en rekke dekktester, og har lavest rullemotstand av samtlige testede dekk i de fleste dekktestene.

Også det nye piggdekket Nokian Hakkapeliitta 8 har vært blant mest lettrullende dekkene i mange vinterdekktester.

Spesielt dekkets gummiblanding spiller en viktig rolle for hvor lett et dekk ruller. For mange er det kanskje en overraskelse at vinterdekk ofte har lavere rullemotstand enn sommerdekk.

Årsaken til dette er at vinterdekk har et mønster med mange lameller og mønsterspor, samt en annen type gummiblanding og konstruksjon.

I tillegg til rullemotstanden har lufttrykket i dekkene stor påvirkning på bilens drivstoffeffektivitet. Generelt skal vinterdekk ha 0,2 bar mer luft enn sommerdekk, siden dekktrykket reduseres i kulde. En endring på 10 grader C påvirker dekktrykket med 0,1 bar (10 kPa). Dekktrykket bør kontrolleres minst en gang i måneden på kalde dekk.

- Lufttrykk spiller en viktig rolle for at vintergrepet, drivstoffeffektiviteten og kjøreegenskapene skal være optimale. Dessuten er det viktig å huske at 30 prosent for lavt lufttrykk kan halvere dekkenes levetid, minner Fredrik Hauge om.

Betydelig mindre veislitasje
Mange bileiere mener at piggdekk er det sikreste vintervalget, men tenker samtidig at det kanskje ikke er så bra for miljøet. Dette stemmer ikke for dagens moderne vinterdekk.

- Måten piggene festes i dekket på har stor betydning for hvor mye dekket skal slite på veiene. Piggens anslag mot kjørebanen kan blant annet dempes ved hjelp av en dempepute under piggen, sier Fredrik Hauge.

Også de nye bestemmelsene for piggdekk, som allerede er trådt i kraft i Sverige og Finland, påvirker produksjonen av piggdekk. Nye piggdekk skal nå enten ha færre pigger, eller ha veislitasje som tilfredsstiller de strenge kravene i den nye lovgivningen, som er trådt i kraft midlertidig på dispensasjon fra Vegdirektoratet også i Norge.

Ifølge Fredrik Hauge gir den nye loven dekkprodusentene bedre muligheter til å utvikle dekk som er både sikrere og mer miljøvennlige.

- I den nye loven ser man ikke utelukkende på antallet pigger og piggplassering, men dekkets veislitasjeeffekt er avgjørende. Piggvekten er redusert fra 1,7 gram til under ett gram, noe som reduserer veislitasjen betydelig, sier Fredrik Hauge.

Dekkstøy et miljøproblem
Støy i gatemiljø ville bli redusert betydelig dersom bilene hadde mer stillegående dekk. Dekkstøyen er ubehagelig for både bilister og fotgjengere, og selvsagt for alle som bor langs gater og veier.

Dekkstøyen fra vinterdekk avhenger blant annet av piggenes form og plassering, piggteknikken, mønsteret og gummiblandingen.

- Med intensivt utviklingsarbeid, eksempelvis med en dempingspute under piggen, har man klart å redusere både ekstern dekkstøy og støy inne i bilen. Nye vinterdekk har opptil 8 desibel lavere dekkstøy inne i kupéen, forteller Fredrik Hauge.

Når dekkstøy reduseres med 8 dB, vil øret oppleve det som at lyden er redusert betydelig. Man har dessuten lyktes med å endre på piggdekkenes lydfrekvens slik at denne er mer behagelig for øret.

Ved kjøp av piggfrie vinterdekk oppgir EUs dekkmerking ekstern dekkstøy i desibel, men dekkmerkingen informerer ikke om dekkstøy inne i kupéen. Dessuten omfatter ikke dekkmerkingen piggdekk.

Rapsolje i vinterdekk
Et dekk inneholder ca. hundre forskjellige råvarer, og opptil en femdel av disse kan bestå av gummiblandinger. Mange bileiere kan være bekymret for hvor miljøskadelige disse råvarene eventuelt er.

Eksempelvis har Nokian Tyres helt sluttet å bruke miljøskadelige oljer i sin egen produksjon, og mye er erstattet med fornybare råvarer - for eksempel rapsolje, som øker dekkets elastisitet og forbedrer grepet på is og våte veier.

Dette har stor betydning spesielt under våre nordiske vinterforhold med store variasjoner i vær og føre.

LES OGSÅ: Løvetann blir dekk

Powered by Labrador CMS