Dubai International Motor Show
Devel Sixteen
Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show
Fint besøk hos Bugatti
Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show
Hmm, får sende en sms og spørre om det er greit at jeg kjøper denne i bursdagsgave til meg selv i år
Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show
Porsche og Ferrari kommer nesten i skyggen i slike omgivelser
Dubai International Motor Show
Lite å utsette på prestasjonene for Devel Sixteen
Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show
Baic Senova
Dubai International Motor Show
Chery Tiggo
Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show

Dubai International Motor Show
Det er stort å skulle avduke Dubais første egenproduserte bil
Dubai International Motor Show
Great Wall
Dubai International Motor Show
Great Wall
Dubai International Motor Show
Jac S5
Dubai International Motor Show
Jongfeng H30
Dubai International Motor Show
Mercedes AMG G-Wagen
Dubai International Motor Show
Spania GTA
Dubai International Motor Show
Spania GTA
Dubai International Motor Show
Spania GTA
Dubai International Motor Show
Venom GT Hennessey
Dubai International Motor Show
VW Cross Blue
Dubai International Motor Show
Zenvo - dansk superbil

Dubai International Motor Show

Dubai (www.bilnorge.no): Dette er bilutstillingen for de rike – ja, for de aller rikeste. På bilutstillingen i Dubai er det nærmest en orgie av hestekrefter, luksus og, ikke minst, det som er litt mer enn eksklusivt. Bil med toppfart på 560 km/t og 5000 hestekrefter. Slå den!

Publisert Sist oppdatert

Kanskje er det en grunn til at Volvo glimrer med sitt fravær på den internasjonale bilutstillingen i Dubai. Her er det versting-bilene som dominerer.

Det er Ferrari, Jaguar og alle kjente og ukjente sportsbilprodusenter som breier seg ut. Da må volummerker som Toyota, Hyundai og Fiat finne seg å stå helt i skyggen.

På øverste hylle
Som når den danske produsenten Zenvo viser sin lavtflygende sportsbil som «bare» har en motor på 1100 hk. Motoren er bygget av en spesialfabrikk i USA.

Nå blir den danske bilen ikke noe man vil se på hvert gatehjørne. For planen er bare å bygge 15 biler. Da er det eksklusivt å være eier – ikke mange i gata som har akkurat den modellen.

Enda mer eksklusiv er den første «serieproduserte» bilen laget i Dubai. Og skulle det komme en bil fra oljelandet, så måtte det være det råeste på fire hjul – godkjent for vanlig vei.

Bilen bærer det underlige navnet «Devel», men skal i følge produsenten ikke ha noe med «djevelen» å gjøre. Det er en forkortelse fra Dubais første bilprodusent.

De starter i det små – for det skal bare bygges 7 (syv) slike biler. Men de som kan legge noen millioner på bordet, får en bil med 16-sylindret motor med flere turboer – og ja, tro det eller ei, – 5000 hestekrefter. Motoren vil bli håndbygget spesielt for denne bilen av en spesialfabrikk i USA.

-. Vi skal ta alle verdensrekorder, sier fabrikkens representant, som sier det ikke skal bli vanskelig å selge de syv bilene. Innredningen er ekstrem på alle måter – og kunden kan selv bestemme hvor mye gull og platina bilen skal fylles med.

Racerbiler for landevei
Dette er en helt vanlig bilutstilling – men knapt noe annet sted er det så mye glitter, muskler og rikdom.

Alt som kan krype og gå av italienske sportsbilmerker har enorme stands der direktører i formsydde dresser sammen med et knippe av supermodeller fløyet inn fra hele verden – forsøker å imponere mengden av arabere som elsker å være i fokus.

Bil er status – og ikke noe man bruker for transport. Her er det show-off for alle pengene.

Hert er spanske Spana og W Motors fra Libanon. Bentley viser sin spesialversjon Mulsanne Shaheen – utviklet særlig for markedene i Midt-Østen. I baksetet er det nesten så rommelig at man kan få plass til et lite spisebord.

Ledende amerikanske produsenter er på plass med Cadillac og GMC – men mest oppsikt vekker Venom GT Hennessey. Og ikke minst McLaren som i år kan se tilbake på 50 års virksomhet.

I lekegrinda: kinesiske biler
I denne Midt-Østens lekegrind benytter flere kinesiske bilprodusenter muligheten for vise at Kina-biler kommer for fullt. Og der handler det ikke om sportsbiler – men om bruksbiler.

Produsentene har et enormt produktprogram (ikke mye med firehjulsdrift) – og kineserne viser alt fra kopi av største Hummer, i grønn militærfarge naturligvis – til SUVer i alle størrelser.

Og alle snakker om global vekst. Eksport til 20 nasjoner i dag, skal bli 69 i morgen.

- Først tar vi Afrika, Midt-Østen og Asia. Deretter Europa, er ordene som går igjen på reklamen som er bakgrunn for bilene.

Sekshjulstrekk takk
Mercedes-Benz fornekter seg ikke, og den enorme G63 fra AMG vekker enorm oppsikt med sekshjulsdrift og V8-motor på 544 hk. Pris fra 1 million kroner og oppover. Det er lite i forhold til den danske sportsbilen Zenvo, som koster fra en million dollar og oppover.

Kanskje er det en grunn til at det er god plass rundt en enslig Nissan Leaf – den kommer neppe på salgstoppen i Dubai. Der blir det i år solgte rundt 380.000 nye biler – en økning fra i fjor med 20 prosent.

Og det er ikke småbilene som dominerer – men store og påkostede biler. Selv om det mellom glamouren også er mye Toyota og Volkswagen.

Så når Volkswagen viste fram sin prototype på en fullsize SUV – Volkswagen Cross Blue – sa importøren at «dette er folkevogna for Midt-Østen».

Den skal komme på markedet om to til fire år – med plugg-inn hybrid med en 190 hk dieselmotor foran – samt to elektriske motorer på 54 og 115 hk – til sammen 305 hk .

Powered by Labrador CMS