-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Qoros og silkeormen
På sin jakt etter inspirasjon fra naturen, når fantasibiler for fremtiden skulle tenkes frem, stanset Qoros opp ved sommerfuglen før den blir sommerfugl.
Det er jo helt naturlig for en kinesisk bilprodusent å feste seg ved silkeormen, når bilutstillingen i Los Angeles ber om bidrag til en designkonkurranse, der temaet er miming av biologi – og mobilitet i 2025. Hva er vel mer kinesisk enn den råsilken som produseres fra en silkeorm?
Og for dere som ikke helt har hengt med i utviklingen av biokunnskaper – den dobler seg hvert femte år! – skal du her få vite at silkeormen er et penere navn på en larve som mange mener er en sommerfugl, men som vel heller tilhører nattsvermerne.
Jeg er sikker på at nettet er stappfullt av relevante informasjoner, her dreier det seg om Qoros sitt bidrag til den årlige designkonkurransen som arrangeres av de samme som gjør bilutstillingen i LA. Og som har gitt såpass kuriøse resultater de siste ti årene at det er en like stor fornøyelse hver gang, å følge de deltakende bidragene.
Qoros har bygget en serie kjøretøy, Silk Bots, som er ment å by Shanghai-trafikanter på et smidig transportsystem som enhver idiot kan betjene og som sørger for en bærbar transportform uten at noe sløses bort underveis.
Bots’ene er nettopp vevd, får vi vite, der de triller ut i trafikken og er tilgjengelige umiddelbart. Kan vi gjette på at i stedet for at de er vevd, er det en slags 3D-printing det tenkes på her?
De kan kobles sammen, eller operere hver for seg, hele tiden kontrollert av et Sil Road System. Og de er bygget av et eller annen morbær-kjemikalium – silkeormen spiser som kjent bare blader på morbærtreet – og når Bot’en har gjort jobben sin, går den tilbake til et morbær-stadium.
Høres spennende ut, Toyota startet jo som produsent av vevstoler, men jeg tror aldri planene var å veve biler.