-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Overhead på en ny måte
På Tokyo-utstillingen viser Nissan sin utgave av Google Glass. Mercedes har lenge jobbet med sin versjon.
Å kjøre uten hendene på rattet er ikke akkurat veldig lovlig. Selv i Silicon Valley er Google-ansatte blitt stoppet mens de kjørte med noe slikt på nesen. Allikevel jobber alle bilfabrikkene – ikke minst Mercedes-Benz – med selvkjørende biler.
Å kjøre med aktive Google Glass på nesa er også allerede forbudt en rekke steder, lenge før du får kjøpt de kommersielle utgavene.
Men det har ikke hindret Mercedes i å eksperimentere med slike, som integreres mot informasjonssystemet i bilen, lenge. Wired skrev om det allerede på vårparten.
Bladet pekte på at siden Mercedes innså brillenes mulighet for å distrahere sjåføren, hadde de begrenset bruken veldig. I Mercedes-utgaven var det ikke andre muligheter enn at man lastet over informasjoner fra GPS’en som man så låste i brillene og spilte av etterhånden som man fulgte den beskrevne ruten.
Mercedes har ikke noen tidsplan på når dette eventuelt skal innføres og sier heller ikke noe om hvilke av de nær sagt ubegrensede mulighetene som kan utnyttes i et slikt system.
Og mange vil kanskje være enige i at når de nå innfører en skikkelig stor og skarp skjerm i den nye C-klassen, sammen med et bedre overhead display på frontruta (som S-Klassen faktisk ikke har!), burde det ikke være nødvendig å se ut i verden gjennom noen underlig utseende, og rart konstruerte, briller.
Men Nissan er ikke enig, de mener også at en type Google Glasses for bilførere vil måtte komme, og de skal demonstrere sine på Tokyo-utstillingen.
3 E heter brillene og det er omtrent alt vi vet foreløpig. Bortsett fra at videoen som demonstrerer litt egentlig ser ganske ubehagelig ut, og at brillene ikke er de stiligste jeg har møtt.
Nissan sier at det er konnektiviteten (hallo!) og kommunikasjon som er hovedingrediensene, men vi får da håpe at de også skal ha noe med bilkjøring å gjøre. Siden de er utviklet av en bilprodusent.
Men la det bare være sagt at bak Google-brillene ligger ideen om at du kan få hele internett rett oppi retinaen, og at bare fantasien setter grenser.
Kanskje jeg skal be om at de rapper seg med de selvkjørende bilene før disse brilletypene blir en del av min distraherte hverdag.