Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline
Infiniti Skyline

Skyline blir Infiniti

Nissans luksusmerke erobrer stadig nye territorier. Nå foretar de viktige grep i Asia.

Publisert Sist oppdatert

Infiniti-modellene er ikke nye for japanere, et par av bilene har lenge vært solgt der under andre navn. Modellen som i USA heter Infiniti G37, er i Japan kjent som Skyline, mens den større modellen, Infiniti Q70, heter Fuga i Japan.

Men i forbindelse med lanseringen av en ny Skyline-modell, kjent som Infiniti Q50 i andre markeder, byttes Nissan-logoen ut med Infinitis. Men fortsatt skal den hete Skyline i Japan, man tukler ikke med en så innarbeidet betegnelse uten å gå varsomt frem.

I første omgang skal nye Skyline selges med to alternative drivlinjer – en 3,7-liters V6 med 333 hestekrefter og 365 Newtonmeter. Alternativet er en hybridutgave med 3,5-liters bensinmotor og elmotor. Denne har en samlet effekt på 305 hk og 350 Nm.

En hemsko for Infinitis globalisering har vært utvalget av drivlinjer. Disse har båret preg av at USA har vært det største og viktigste markedet, og i USA er det som kjent bensinmotorer som ruler, helst med minst seks sylindre. Skjønt også der begynner man å være åpen for alternative løsninger, både downsizing og disel.

I samarbeid med Daimler er Infiniti i ferd med å lansere en ny 2,2-liters dieselmotor på det europeiske markedet nå i høst. Og på bilutstillingen i Guangzhou kunne de avsløre enda en frukt av dette samarbeidet, en 2,0-liters turbo bensinmotor.

Motoren har 214 hestekrefter og et dreiemoment på 320 Newtonmeter. Foreløpig innfrir den EU5-kravene, men vi bør kunne forvente at den klarer EU6 innen den kommer til Europa, disse kravene innføres jo allerede neste høst.

Den nye bensinmotoren får sin debut i det kinesiske markedet våren 2014. Og for å få et godt fotfeste i det raskt voksende Kina-markedet lanserer Infiniti neste år to av sine nye modeller, Q50 og QX50 med lang akselavstand. Disse skal også produseres lokalt.

Powered by Labrador CMS