-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny Mini i Oslo
En kjapp forhåndsvisning av den nye Minien gir oss i det minste prisene på de modellene som først kommer på markedet i mars.
Vi har vel vært gjennom den nye Minien ganske ofte i det siste. Nå er den så konkret at en modell – Cooper S-utgaven - er på forhåndsrundreise i Norge. Vi får høre at de første blir levert ut i mars og vi har fått oppgitt prisene.
LES: Ikke akkurat Mini
Felles plattform
Det er Cooper, Cooper D og Cooper S det dreier seg om i første omgang. Alle er bygget på et fullstendig nytt understell (eller hva den slags heter nå for tiden) som de skal dele med en ny generasjon BMWer også.
Motorene blir også felles, både den tresylindrede 1,5-literen og den firesylindrede 2-literen (til Cooper S) tilhører BMWs nye modulfamilie.
Men når det gjelder utseende er det ikke mye de nye deler med BMW. Faktisk deler de ikke noe med den utgående serien heller, selv om de ved første blikk lett kan oppfattes som kliss like.
Den nye er imidlertid litt større, har vesentlig bedre plass innvendig, og deler ikke en eneste (nesten) karosseribit med den utgående generasjonen.
Innvendig er det også store forandringer. Du vil merke det på det meste, fra hvordan kvaliteten nå oppleves, via et førersete der du kan trekke ut en ekstra lang støtte for lårene, til det sentralmonterte speedometeret som nå er blitt et stort info-display, mens instrumentene er konsentrert foran føreren.
Garasjefest
Bilen ble Oslo-lansert med en skikkelig garasjefest for store deler av Mini-familien i går kveld, og i dag tidlig fikk en håndfull journalister gnidd søvnen ut av øynene for å få et tidlig morgenmøte med den nye bilen.
Importøren har forholdsvis tilbakeholdne prognoser for Mini-salget. På tross av at det skal bygges flere nye «Black Boxes» (spesialanlegg for Minisalg) de neste to årene, vil ikke importøren si annet enn at de nok kommer til å bryte 1000-grensen neste år, opp fra årets ca. 950.
Og at de regner med at den nye serien skal utgjøre ca. 40 prosent av Mini-totalen – som de modellene gjør nå.
Litt opp
Cooper skal koste kr 222.100, det er faktisk en de facto nedgang. Cooper D ender på kr 224.100 - det er den største oppgangen, fordi lave utslippsverdier på den utgående ikke blir tilstrekkelig kompensert av utslippsavgiftene på den nye.
PRISER OG DATA DAGENS MINI-MODELLER
Derimot blir Cooper S, til 315.100, bare marginalt dyrere – eller for å si det slik: plass og prestasjoner og ytelse øker mye mer enn prisen – på grunn av lave utslippsverdier i forhold til den utgående.
I denne modellen opptrer også et underlig fenomen. Mens de to andre har litt høyere forbruk når de utstyres med automat-alternativet, synker forbruket for automatutgaven av Cooper S.
Her har vi enten et kjøresyklus-fenomen, eller noen som er flinkere til å skrive motor-mappe-algoritmer enn andre.