Citroën DS3 Cabrio
Citroën DS3 Cabrio
Citroën DS3 Cabrio
Citroën DS3 Cabrio
Citroën DS3 Cabrio
Citroën DS3 Cabrio
Citroën DS3 Cabrio

Kjøreglad franskmann

I fjor rullet 503 nye cabrioleter ut av butikken og inn i en usedvanlig ustabil sommer. Vi tok to heite nykommere og Norges billigste takløse fireseter ut på jakt etter solen.

Publisert Sist oppdatert

- Innledning


En annen fordel er at DS3 beholder mye av utseendet sitt. Svært mange av de som har kjøpt DS3 har valgt kontrastfarge på taket. Derfor kommer da også DS3 Cabrio med tre alternativer for takfarge; svart, en blåfarge som matcher en ny blå interiørfarge, og det grå som på «vår» bil, der DS3-logoen lager et mønster som like gjerne kunne vært hentet fra en eksklusiv veske.


Bakluken har opplagt vært en utfordring for ingeniørene. Løsningen er elegant, der den svinger opp vertikalt ved hjelp av noen ganske smarte hengsler. Det gjør det enkelt å åpne bakluken også på trange parkeringsplasser. Utfordringen er at når du har fått åpnet den, må du nesten være halvt slangemenneske for å få noe ut og inn i den. Til tross for at bagasjerommet er på 245 liter, er det vrient å få utnyttet det, ettersom åpningen er liten og trang.

Det er ingen store mekaniske endringer for DS3 Cabrio sammenlignet med bilene med fast tak. Her er det en kompliment, for DS3. Særlig med den 1,6-liters turbomotoren den deler med en annen fin liten småbil, Mini Cooper S, er den definitivt den mest kjøreglade bilen av de tre. Styringen er skarp, balansen i bilen er fin og girkassen er tettsteget og står svært godt til resten av bilen.

Førermiljøet er sportslig og til dels elegant, dashbordet er høyt, det gjør at det kan være litt utfordrende å finne en rattvinkel som ikke skjuler instrumentene. De er for øvrig oversiktlige, med et lite minus for speedometeret, hvor det bare er små streker som markerer 80 og 100 km/t.
LES VIDERE:
Innledning
Fiat 500c
Citroën DS3 Cabrio
Volkswagen Beetle Cabriolet

Powered by Labrador CMS