-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Nye tider på Le Mans
Regelverket er endret for Le Mans. Det betyr annerledes biler med annerledes lyd. Audi har vist oss glimt av deres utfordrer.
Andre mål, annen aerodynamikk og helt nye motorregler. Pluss muligheten for å se helt nye biler (og retur av tidligere tiders Le Mans helter) vil gjøre neste års Le Mans til et helt nytt skuespill.
Ikke for det, Le Mans har alltid vært en av de motorsport-arrangementene som gir full valuta – og vel så det. Tivoli-stemningen starter en uke før, og du behøver nesten ikke ha sett en eneste forbikjøring for å ha hatt en fantastisk opplevelse der.
Men de som er interessert i racing får også sitt så det holder. Le Mans er jo enestående på den måten at det er masse små-race inne i det store racet. Alle deltakerne har sin agenda, og alle tilskuerne som vil, har sine helter. Og det behøver slett ikke være de som vinner totalt.
Som kanskje blir Audi i 2014 også, men denne gangen er det mindre sikkert enn før. For det er ganske mange som er enige om at årets – og de foregående års – regler ga dieselbiler fordeler, med blant annet størrelsen på restriktoren som begrenset innsugningsluften. Arrangørklubben, ACO, måtte jo finne på noe for å skape like forhold for forskjellige drivlinjesystemer – ikke alle er sikre på at de reglene vi nå forlater skapte veldig stor likhet.
De nye reglene skal i mye større grad sørge for at det er energien i drivstoffet som utnyttes best mulig. Man måler drivstofforbruket via en plombert gjennomstrømmingsmåler.
Det kan beskrives som at arrangørene deler ut en gitt porsjon drivstoff til hver deltaker og sier «dette er det du får, bruk det akkurat som du vil». I praksis betyr det at Audi, for eksempel, må klare seg med 30 prosent mindre drivstoff enn de brukte i år.
Men i praksis betyr det også at for eksempel Porsche kommer tilbake med en meget avansert hybrid konstruksjon.
Dessuten har man endret begrensingene på volumet. Nå er maks motorstørrelse 5,0 liter (opp fra 3,7) samtidig som det presiseres at du må gjerne komme med din Formel 1-motor, hvis du tror den kan holde i 24 timer.
Dette er åpenbart så fristende (for eksempel kan man jo her omgå Formel 1-bestemmelsene om begrensning på teknologiutvikling i løpet av sesongen) at ryktene allerede går om at Ferrari vil komme tilbake (med Valentino Rossi som en av førerne).
Det er ikke sikkert at ekstrem effektivitet betyr at det kommer til å gå så mye treigere. Audi har for eksempel innført enda et sett energi-tilbake-hentere på 2014-modellen, i tillegg til det regenerative KERS-anlegget de har kjørt til nå.
Nå skal nemlig også overskuddsvarmen, når turboene er på full blås, hentes tilbake og lagres som elektrisk energi. Den skal enten brukes til å holde turtallet opp på turboene, når man venter full gass snart igjen – slik at turbolag’en minsker, eller vil bli matet ut til el-motorene i forhjulene via det vanlige KERS-systemet.
Den nye modellen drives for øvrig av en V6 diesel som driver bakhjulene, akkurat som før.
10 cm smalere karosseri og smalere hjul bør gi lavere luftmotstand, men til gjengjeld blir den 2 cm høyere og cockpiten blir rommeligere. Det skaper i hvert fall nye former, som vi ser av bildene. Hva vi derimot ikke får lov til å se ennå, Audi har ikke sluppet bilder fra den vinkelen, er hvordan de har løst forbudet mot blåst diffusor.
Dette er det smarte RedBull tricket der de leder eksosgassen over diffusoren, hvilket i realiteten sikrer enda høyere marktrykk der bak – men som krever at man bruker motoren på en helt spesiell måte. Sebastian Vettel er selvfølgelig mesteren der.
Men dette hjelpemidlet forsvinner både på Formel 1 og på LMP1 bilene neste år. Det skal bli virkelig spennende å se hva den detaljen betyr.
Audi legger veldig stor vekt på at den nye bilen skal bruke laserlys. En ting er at den vil se enda mer “Batmobil” ut. Matt svart med røde øyne.
Men jeg klarer ikke helt å følge Audis argumenter som banebrytende. Ved Le Mans-tider i juni har BMWs i8 vært på markedet og på gata noen måneder allerede. Den har laserlys, den også. Enda banebrytendere kanskje?
Det er også litt morsomt å notere at dette er det tredje nye chassiset som offisielt heter Audi R18 e-tron quattro. Om det ikke er på tide å begynne å telle oppover igjen? Vi har jo tross alt startet med R8 i 1999 og gått gjennom mange tall på vei opp til R18.
Men så viser det seg at Renault har mønsterbeskyttet R og tosifret bak, og har jo allerede både R20 og R30 i repertoaret sitt. Så uansett hva som skjer ser det ut som om Audi er stuck på 18-tallet.