-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Snart er kaktusen i potta
Den kaktusen Citroën har vist frem de siste månedene er en slags vill-kaktus. Nå blir den snart potteklar – produksjonsmodellen debuterer om fire ukes tid.
Jeg har vært svær begeistret for Citroëns nyeste konseptbil før, jeg. Den var et av mine høydepunkt i Frankfurt i september, så du vil kanskje spørre om det var nødvendig å dra til København for å bli begeistret enda en gang.
Egentlig ikke, men her hadde jeg sjansen til å få bilen presentert på nytt, av en som virkelig kjenner den. Mark Lloyd har nemlig hatt ansvaret for dette prosjektet, og var sammen med bilen i København – på vei til bilutstillingen i Brüssel der han skal vise den frem.
Merittert
Lloyd er en Citroën-veteran. Han har nettopp bikket 50, men bortsett fra et par års arbeid på Jaguars XJ 220 som nyutdannet student, har han ikke jobbet med annet enn Citroën.
Merittlisten hans er enorm, DS-linjen (inkludert logoen) er for eksempel hans, og han har en også rekke konseptbiler bak seg. Ikke minst Xanae som la grunnlag for den nye generasjonen monovolumer – Picasso for eksempel.
At han egentlig ikke er designer heller, men har gjort unna ingeniørstudier, taler også til mannens fordel. Han bruker i mye større grad begge hjernehalvdelene enn de stort sett høyrehjernede designerne jeg kjenner.
«Hvor lenge er det siden man sluttet å integrere TV’n i møblene», spør han retorisk når han skal forklare det magre dashbordet i Cactus-konseptet. Med andre ord: er det ikke på tide at bildesignerne (og bilkjøperne) begynner å se litt på moderne interiørdesign?
Ukonvensjonell
Han snakker om å filtrere vekk alt det unødvendige – ikke bare unødvendig utstyr, men også unødvendige dekorasjoner.
Han snakker om humor (ikke minst med eksempler fra Citroëns fantastiske grafiske brosjyre-løsninger på 60- og 70-tallet).
Han snakker om å presentere teknologien på en måte som reflekterer den moderne teknologiens nivå (med andre ord: skal vi ha en analoge visere for å vise noe så primitivt som et turtall?)
Citroën har alltid vært kjent for fantastiske display, for komfort på en måte som opplevdes som helt annerledes og ny, og ikke minst for biler som har en profil som er umiddelbart gjenkjennelig. Ingen tok vel feil av en 2CV eller en DS i et overbefolket trafikkbilde.
Noe av dette vil han også gjerne tilbake til, selv om han innser at et eller annet sted er det noe i denne oppskriften man må være forsiktig med – vi kan trygt slå fast at bilkjøpere er konservative.
Men nå er han altså en del av det omreisende sirkus Cactus og skal egentlig forberede oss på produksjonsmodellen, som skal vises for deler av verden i begynnelsen av februar, før den får sin egentlige verdenspremiere på Genève-utstillingen i mars.
Tidsreise
Men de av oss som har fulgt med, særlig dere som leser BilNorge, vil vite at dette har vært en tur på nesten 10 år. Citroën startet med å forberede oss på noe 2CV-enkelt&moro allerede i 2005, med lille C-Airplay.
Den var det faktisk Lloyd som sto for – men de tre på dette familietreet som kom etter, overlot han til andre.
Først var de C-Buggy, «den rampete lillebroren til C-Airplay» - designet både ute og inne av en smart dame, Leighanne Earley, som i dag er hos Aston Martin.
Deretter kom C-Cactus i 2007, en bil som virkelig skulle demonstrere magert forbruk av ressurser. Dørene, som ofte kan inneholde inntil 20 pressede komponenter, nøyde seg med 2 her, og de fete 21-tommers hjulene fra Michelin inneholdt mindre gummi enn et vanlig 17-tommers hjul
Og som siste innslag i denne serien hadde vi Lacoste-flippen fra 2010. Selv om den var en opplagt markedsføringsgreie med tennisspillere i fokus, innehold også denne en rekke av de elementene vi kan følge hele veien frem til Cactus-konseptet.
Venter i spenning
Hva jeg ikke aner noe om er hva produksjonsutgaven vil bringe. Vi har vel altfor ofte sett drømmebiler bli vannet ut i ekstrem grad når de skal gjøres klar for publikum.
Men akkurat her har Citroën gått ut ganske høyt på banen og fortalt hvordan de tenker, og at det de tenker egentlig er ganske smart, og at det er slik de ønsker å bli kjent som.
Jeg sa til Mark Lloyd, da vi forlot selskapet, at egentlig gruet jeg meg til å se den virkelige bilen hans. «Slapp av, jeg tror ikke du skal være alt for betenkt», sa han.
Han har nøyaktig fire uker å organisere den presangen på.