Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1
Toyota FT-1

Kanskje kommer Supra

Toyota hadde en av de første konsept-presentasjonene i Detroit. Ikke bare var den 10 prosent større enn normal, men den kan også vekke opp drømmen – og den er det mange som drømmer – om en ny Supra.

Publisert Sist oppdatert

Det ble riktignok ikke registrert mer enn ca. 70 nye Supraer i den tiden modellen var virkelig aktuell – på slutten av 80-tallet.

Men på tross av magert volum er den vel en av de mer mytiske halvsuperbiler her hjemme, og det er ikke så få som er bruktimportert i ettertid, med rattet på den japanske siden, for å bli brukt i en eller annen banesammenheng.

Nå er det mulig at det hele bare er show. Da journalistene kom til Toyotas pressekonferanse i dag hang det en enorm eske oppunder taket. Det hele startet med at boksen sakte ble senket og plutselig stormet det en gjeng Star Wars-kledte folk på scenen og forsøkte å åpne den.

Forvokst
Der var det åpenbart noe som hadde gått galt, for det måtte en jordnær tekniker til for at innholdet skulle avsløres – og der var det altså en konseptbil som overgikk det meste.

Delvis på grunn av dramatiske linjer, men også fordi – viste det seg etterpå da noen begynte å skritte opp det hele – den var ca. 10 prosent større enn en normal bil ville vært. Og 10 prosent opp i alle retninger, det betyr litt.

«Vi ville gjøre inntrykk», sa Kevin Hunter. Han er sjef for Calty, Toyotas tenketank i California. Det var de som lanserte prosjektet for Toyotas ledelse allerede tidlig i 2012.

Han kunne selvfølgelig ikke si noe om denne bilen noensinne vil bli bygget, men han lovte at alle som ville, kunne kjøre den fra torsdag av, når Detroit-dørene åpner for publikum. Da er den ferdig til å bli lastet ned til en PlayStation 3 GT6-opplegg.

Rent konsept
Slik som den står på utstillingen er den imidlertid ikke særlig kjørbar. Ikke bare er den for stor, men under panseret finnes det lite som virker. Bare noen greier som gir gode lys- og image-effekter. Blant annet en helt ny type headup display.

Jeg vet ikke helt hva jeg skal si om utseendet. Litt for mye av den type drama vi også ofte får når de antyder fremtidige sportslige Lexus-modeller for oss.

Helt klart er det i hvert fall at den ikke er raseren elegant som de beste italienske forslagene, men kanskje det er på tide med et nytt designuttrykk i denne klassen.

Det som også er helt klart er at dersom historien om «tidlig i 2012» stemmer, har ikke denne noe med sportsbilsamarbeidet mellom Toyota og BMW å gjøre heller.

Men det er allikevel mange som fortsatt vil drømme om en ny Supra. Og for dem er det vel nesten det samme om den kommer fra Calty eller fra München eller fra Toyota City – bare den inneholder noe av den gamle magien.

Powered by Labrador CMS