-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Cadillac blir mykere
De siste årene har Cadillacer, både i produksjon og som konsept, har en tendens til ganske skarpe karosserilinjer. Den nye ATS Coupé antyder en ny designfilosofi.
Til og med den firedørs ATS’en som debuterte i Detroit for to år siden, er mye skarpere i uttrykket sitt enn det den nye to-dørs modellen er.
ATS Coupé, som debuterer på Detroit-utstillingen nå, er faktisk så myk og klassisk at jeg skal vedde på at det ikke tar mange timene før folk også beskylder den for å være kjedelig.
Det er alltid fare for at man blir oversett dersom man ikke har noen «spesielle særtegn». Det eneste denne bilen har er diskret eleganse, og det er i hvert fall ikke egnet til å få publikum til å sperre opp øynene og alt det andre som kan sperrers opp.
Nesten klar
Men nå er dette en fullblods produksjonsbil, den skal på sikt erstatte den litt mer utadvendte CTS Coupé, og vi kan vel regne med at i Cadillacs diskrete salgslokaler blir det litt enklere å få øynene opp for denne bilens visuelle karakterer enn det er på en støyende (for øyet også) bilutstilling.
Med andre ord: Dette syns jeg ser bra ut og er vel ikke så veldig langt unna Elmiraj, som vi møtte blant annet i Frankfurt sist høst og applauderte diskret for.
Nå er imidlertid ATS en kompakt bil. For dem som kjenner slekta virker den kanskje litt større enn firedørsutgaven, men det er bare fordi sporvidden er litt bredere. Akselavstanden er den samme, men bilen er både kortere og lavere enn storebror.
Tar utfordringen
Dessuten fortelles det at her har karosserikonstruktørene gått inn for å spare vekt. Hva den er kommet ned på får vi imidlertid ikke vite, vi må nøye oss med at den er fordelt 50/50 foran og bak. (Det klassiske BMW-argumentet – hvilket kanskje antyder noe om hva den nye modellen skal kjempe mot).
Drivlinjen blir et oppgradert bilde av hva sedanen tilbyr: en 272-hesters turbo firer på 2 liter og en 321-hesters 3,6 liters V-sekser.
Den billigste 2,5-liters normalpuste-motoren blir derimot ikke tilgjengelig på coupéen. Sekstrinns automat, men turboen kan også utstyres med en manuell kasse. Begge motoralternativene kan utstyres med kraftoverføring til alle fire hjørner.
Sporty
Selv om det ikke er sagt noe om denne skal bygges i Cadillacs Vsport-utgave, er det allerede klart at Brembo er standardutstyr her.
Og at den nye modellen kan oppgraderes til FE3 sport-opphengning som blant annet betyr adaptive støtdempere (Magnetic Ride Control – også kjent fra Corvette), en mekanisk diffbrems og – sammen med dette – bedre kjøling av motoren fordi man vel regner med at den vil bli bedt om å yte litt mer enn vanlig, nå og da.
Innvendig er det spor av håndarbeid, skinn og nedhogd skog og aluminium og karbonfiber og det man måtte ønske av infotainment med wifi og 4G om bord.
Og så er det altså den første produksjons-Cadillacen som bruker merkets nye logo som også er litt neddempet i forhold til forrige generasjons uttrykk.
Bilen skal lanseres på markedet i mai, og GM regner med årlig salg hjemme i USA på rundt 12.000 enheter – omtrent en tredel av det de regner med sedanen vil tegne seg for.
PS!
Apropos navnet på den nye modellen. Hvilken superbil bil var den første på landeveien med sentralmotor? Lamborghini Miura? Minn meg på at en dag må jeg fortelle historien om den virkelige ATS.