-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Ny og gammel Skoda
Vision C til Genève, og 935 på Retromobile. Begge er like spennende, men Genève-bilen er kanskje den mest aktuelle.
Jeg tror jeg begynner med den største overraskelsen. Da jeg vandret rundt på årets store gammelbilfest i Paris, Retromobile, oppdaget jeg plutselig noe som gjorde at jeg ikke trodde mine egne.
En slags forminsket Tatra 77 på Skoda-standen. En nydelig bil, ikke en gang halvveis i restaureringen, men ingen tvil om designens kvalitet, og en med en aldeles utvilsom hekkmotor.
Nå er selvfølgelig ikke Skoda med bakbrenner veldig eksotisk, men de du tenker på stammer fra 60-årene, med John Haugland og alle de utrolige eventyrene den gang. Hekkmotor-Skoda fra før krigen var det ikke mange av dere som visste om.
Førkrigs
Nå er type 935 fra midten av 30-årene ikke helt ukjent fra litteraturen, men jeg ante ikke at det fantes noen tilbake. Jeg tror det bare ble bygget 2-3 prototyper, pluss et antall av noen litt styggere utgaver.
Dette karosseriet ligner litt på en forstørret strømlinjeutgave av Popular, og var håndbygget hos Sodomka i Praha. Chassiset hadde uavhengige hjul i alle ender, men der Tatra brukte luftkjølt og V- eller bokser-motor, nøyde Skoda seg med en vannkjølt firer.
Men de scoret over Tatra når det gjaldt plassering. Mens bilene oppe fra Koprivnice hadde de store motorene hengende ut bak bakakselen (etter mottoet: «et liv uten kontra er ikke verdt å leve»), var Skoda-motoren plassert foran forakselen, og transmisjonen over (Lambo-stil!).
Det hele, sammen med det Jaray-aktige karosseriet, var sikkert alt for avansert for Skoda. Det ble i hvert fall ikke noe mer av dette.
Frem fra glemselen
Denne bilen, som jeg trodde var forsvunnet, er den samme som Skoda viste frem på bilutstillingen i Praha i 1935. Skoda-museet fant den igjen lenge etter krigen og kjøpte den tilbake i 1968. Etter det har den stått gjemt langt unna – inntil de nå har satt i gang en fullskala restaurering.
Dette blir noe å få på veien.
Nær fremtid
Men det blir nok produksjonsutgaven av det de kaller Vision C også. Konseptbilen skal debutere i Genève, og den blir sikkert en produksjonsmodell med tiden.
Ut fra denne skissen kan den se ut som Skodas svar på CLA, eller skal vi si at Skoda sikter mot en BMW 6-Serie Gran Coupé til 2-Serie pris?
Skoda er en av de fabrikkene som ikke behøver flørte med konsept-begrepet. Vision D fra 2011 har vi på gata i dag som Rapid Spaceback. Og Mission L endte snart etter som den vanlige Rapid.
Skoda selv sier bare at dette er en illustrasjon på hvordan deres design-språk skal utvikle seg videre: «next evolutionary step».
Dersom denne virkelig blir noe av, er det gledelig av flere grunner. Ikke minst fordi det øker Skodas status internt i VW-familien hvis VW gir tsjekkerne tillatelse til å bygge en mini-CC. Jeg hadde trodd at slik prestisje ville vært reservert for familiens viktigste medlem.