-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Superbilere blir det ikke
Det nærmer seg offisiell visning av Königseggs One:1. Nye superlativer står i kø.
Vi har tidligere spekulert på og om og rundt Königseggs nyeste. Det eneste vi konkret visste var at den skulle hete One:1 fordi forholdet mellom vekt og hestekrefter skulle være 1:1.
Like mange av det ene som av det andre.
Les også: Koenigsegg bekrefter One:1
Nå er det kommet enda noen detaljer og enda noen skisser for å holde oss fanget inntil den endelige avdukingen skjer i Geneve om noen dager.
Vekten og hestene er i hvert fall klar nå, det blir 1360 av hver. Flere hester enn i noen av konkurrentene og uten at Königsegg skryter av dette blir nok One:1 det raskeste du kan kjøpe over disk.
Det vil si, du er nok for sent ute alt. I motsetning til noe som har vært nevnt tidligere er vi igjen tilbake på at det bare er seks av dere som får kjøpt den. Flere skal ikke bygges. Jeg er redd ingen av dem skal beholdes av fabrikken som pressebil.
Fabrikken sier ikke noe annet om prestasjoner nå enn at de har simulert en toppfart på 440 km/t, at dreiemomentet fra motoren (som går på E85-bensin) er på 1400 Nm ved 6000 og at solide 1000 Nm er klare fra 3000 til 7500 omdreininger – forholdsvis flat dreiemomentkurve det, men det er jo en femliters motor vi har med å gjøre.
Dessuten snakker de om at den gjerne drar 2 G i svingene. Samtidig som de fleste faller for den ekstra informasjonen om at den også byr på 3G. For eksempel når bilen kobles opp mot nettet for å kjøre banetid-program. Gjennom den forbindelsen kan også bilens software endres og oppdateres.
Og ditt nærmeste Snap Drive verksted kan få tilgang på diagnose-verktøyet gjennom 3G også – regner jeg med.
Bilen er også utstyrt med bevegelige aerodynamiske hjelpemidler, slike om er forbudt i våre høyeste racingklasser fordi vi da risikerte at noen begynte å kjøre fortere enn andre.
Hos Königseggs nyeste skapning består dette av bevegelige flaps under splitteren foran, som kan regulere kraften på suget mot veibanen, og av den hydraulisk styrte dobbeltdekkeren bak. Denne vingen kan alene produsere 610 kg marktrykk ved 260 km/t.
I den grad det er interessant når alle bilene allerede er solgt – tre til Kina og tre til Europa – kan vi jo også føye til at prisen er på 22,5 millioner svenske kroner.