-
byMEDHUS AS:
Detailer / bilklargjører
-
byMEDHUS AS:
Bilselger
-
Formula Automobile Norge AS:
Sales Executive & Brand Specialist
-
Møller Bil Outlet Alnabru:
Salgssjef Bruktbil
-
Werksta Kristiansand:
Billakkerer
-
Volvo Car Fornebu:
Leder Servicemarked
-
Volvo Car Stor-Oslo:
Fleet Manager
-
Mekonomen Company Bilverksted AS:
Avdelingsleder
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger TopUsed
-
Møller Bil Stavanger:
Takserer
-
RSA Import:
Salgs- og markeds-koordinator
-
Team Verksted AS:
Delelager/kundemottak
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Selger nye lastebiler på Østlandet
-
Møller Bil Skadesenter Ryen:
Bilskadereparatør
-
Werksta Kristiansand:
Teamleder Karosseri
-
Bilservice AS:
Bilmekanikere
-
Albjerk Bil Drammen AS:
Salgssjef
-
Mobile Kjeller AS:
Servicemarkedssjef
-
Man Truck & Bus Norge AS:
Key Account Manager Customer Service
-
Bilia Norge AS:
Innkjøpsansvarlig
-
Robert Bosch AS:
Teknisk Support
-
RN Nordic:
Head of Sales
-
Møller Bil Gjøvik:
Bilmekaniker
-
Toyota Østfold AS:
Salgskonsulent
-
RSA BIL Forus:
Bilselger Nye og Brukte biler
-
Bilia Norge AS:
Salgsdirektør Fleet
-
Team Verksted AS:
Mekaniker
-
Herøy Bil & Maskin AS:
Bilmekaniker
-
Bilforlaget AS:
Journalister/Reporter
Koenigsegg utfordres
Rett etter Koenigsegg-debuten, der det snakkes om 440 km/t, kommer amerikanske Venom opp med 435,31 km/t.
I gamle dager var fartsrekorder seriøse ting som ble målt og protokollført av gravalvorlige menn med offisiell tilknytning til Federation International de l’Automobile. Og rekorden ble ført inn i tunge FIA-protokoller og ble erklært som verdensrekorder.
I dag inviterer man til show, sammen med noen «observatører» fra Guinness Rekordbok, og det er der den dukker opp som rekord når du en gang skal vite hvor fort eller langt eller høyt eller rart eller no’…
Det var et slikt show amerikanske Hennessey inviterte til på Cape Canaveral for noen dager siden. De fikk jommen lov til å bruke Kennedy Space Center, og der endte målerne opp med 270,49 Miles pr. hour – eller 5 km/t unna den farten Koenigsegg antyder at deres nye One:1 skal nå.
Problemet for teamet er at selv Guinness har noen regler, blant annet den at det er gjennomsnittet av to sprintløp, i hver sin retning og i løpet av samme dag, som skal måles.
Romfartsmyndighetene tillot bare ett løp den dagen, forteller John Hennessey, så derfor er den ikke Guinnes-offisielt verifisert og anerkjent ennå.
- Men det kunne vi fint ha klart, sa Brian Smith, tidligere testingeniør for Michelin, det var han som kjørte, - for da vi måtte av gassen for å bremse opp, akselererte den fremdeles. Hadde vi kjørt på noe Nardo-lignende, hadde det gått enda fortere.
Så fremdeles tilhører den ekte Guinness-rekorden Pierre Henri Raphanel i en Bugatti Veyron i 1183 hk utgaven, satt en gang så langt tilbake som i 2010.
Det er selvfølgelig litt flaut for europeiske hi-tech vidundere at amerikansk jern skal kunne konkurrere med dem. Selv om denne bilen er litt mer enn bare en hjemmebygget hotrod.
Basis er, tro det eller ei, en Lotus Exige som de har puttet sin nesten egne 7-liters V8 i og matet opp mot en sekstrinns manuell Ricardo-kasse.
Og den koster faktisk rundt en million dollar. Ikke helt Veyron/One:1 territorium, men det nærmer seg.
Den debuterte for litt over tre år siden og har alltid vært hypet opp som verdens raskeste. Og altså fremdeles ikke helt fått det til. Men den har da noen hyggelige referanser.
Guinness bekrefter null til trehundre på 13,63 sekunder, og det de kaller Hypercar Rekorden på 0 – 200 miles per hour (litt over 320) på 14,51 sekunder. Og Hennessey selv sier null til 100 på under tre.
Men i denne sandkassa er det bare toppfarten som virkelig betyr noe. Det skal bli spennende å se om det blir Königsegg eller Hennessey som kommer først til en ny topp.
Eller kanskje ikke Bugatti har gitt seg ennå allikevel?